tisdag 9 december 2014

DAGEN EFTER

Dag 343
Kom hem halv tie i går kväll. Bad vaimo plocka fram sin Galaxy. Och ikuistaa den guldbehängde. Päronskallen ville sen ladda upp bilden på ansiktsboken. Njaa-ee, tyckte vaimo. Du blev inte så bra på den. Skitsamma, tyckte Päronskallen. Jag är ju ändå naimisissa. Skickade upp bilden. Och passade på att tacka sin arbetsgivare för trettio underbara år. Tack Larsmo! 
Tisdag. Viideltä. Masade mig upp till tisdagsinvägningen. Fruktade en katastrof. Men den uteblev. Sjuttio-komma-åtta. Bara drygt ett halvt kilo upp. Det kan jag leva med. Får väl hålla tillbaks lite med leverlådan i kväll. Käkade. Packade träningsväskan. Och tog gula till jobbet. En lång arbetsdag väntade. Kollegorna grattade till utmärkelsen. Och allt flöt på. Precis som vanligt. Efter sista lektionen. Bytte till springas-kläädre i kara-vee-see. Kutade sen ett varv runt byn. En runda jag inte sprungit på jättelänge. Pigga ben. Rätt kallt. Men inte så blåsigt. Fick ihop en åtta. Snittade fem-fjorton. Förberedde sen ett möte. Arbetsgruppen för Bosund skolas hundra-års-firande. Tog sexans gula hem. Halvsov i bussvärmen. 
Hemma. Käkade leverlåda. Saarioinens con russin. Loggade in på naama-kirjan mellan tuggorna. Noterade ett. Att min gode vän Max S landat på Filippinerna. Samtidigt som tyfonen Hagupit krävt bortåt trettio människoliv. Håll i hatten Max! Och i bruude diin, förstås. Noterade två. Att Nyårsjoggens deltagarskara växer stadigt. Trettio-sju har redan tackat ja. Kul! Borde kanske också berätta att jag tänkt bjuda alla på glögg och pipareita. Noterade tre. Att den misslyckade bilden fått över tre-hundra-sexti tummar upp. Och massor av grattis-kommentarer. Tusen tack!
I morgon väntar en ännu längre arbetsdag. Avslutas med veckans andra julfest. Tillsammans med barnen i förskolan. Skall ändå försöka klämma in ett kort eftermiddagspass. Men det blir tajt.

Saldo: 8,0 km

Totalt: 3 933,0 km

Mål: + 160,0 km

Kanon: Bilden jag hittade på Max och hans girlfriend.

Kalkon: Tiden vill inte riktigt räcka till, naa-lejss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar