fredag 19 december 2014

SISTA SKOLDAGEN

Dag 353
I går kväll. Barfotakillen tassade in i vårt vardagsrum. Päronskallen gjorde som många andra gubbar. Flydde fältet. Sjönk ner i tvåans säng. Med en kaffekopp. Och paddan. Kröp i säng kymmeneltä. Typ. Ställde Nokian på sovmorgon.
Fredag. Höstterminens viimeinen koulupäivä. Drack ett glas Chlorella. Åt en gröttallrik. Fortsatte till jobbet med vita, underkända. Väderleksrapporterna utlovade mera snö. Julkyrka på förmiddagen.  För alla lågstadier i Larsmo. Marko S predikade. Risö skolas elever uppträdde med ett par sånger från sin nya jul-musikal. Trevligt! Risgrynsgröt till skollunch. Jens L hann före mig. Och köpte hem den sista litern. Voj skåånis! He pärtta. Betygsutdelning. Och sen Julkaffe med personalen. Framförde chefens julhälsning. Önskade mina medarbetare god jul.
Efter jobbet. Rattade vita till Sune F, min hovmassör. Sex veckor sen senaste besök. Det märktes. Sune fick bända ordentligt för att lösa upp alla knutarna. Oaaaaajjj! Bokade sen tre månader framåt. Fram till Barcelona Marathon i mars. Önskade Sune god jul. Och rattade vita mot Trädgårdsgatan. Hjälpte morsan hänga upp en jul-löpare. Testade julgransljusen. Hem via Tempellunden. Passade på att tända två ljus redan i vita. Klev sen ut. Möttes av ett ymnigt snöfall. Till tonerna av Härlig är jorden. Väldigt vackert! Typ som ett julkort. Tvekade. Men fortsatte ändå fram till Pappas grav. Snett bakom den en skara sörjande. Aktade mig noga för att inte störa. Avlägsnade mig lika försiktigt. Med en sorglig, men ändå vacker bild på näthinnan. Hoppas jag inte störde.
Hemma. Ställde mig i ordning för årets sista julfest. Den med gubbarna i HOP-HAB Team. Vi brukar börja med typ en timmes löpning. Sen följer bastu. Med någon enstaka jul-pilsner. Och så julbord, förstås. Typ en låda skinkfrestelse. Brukar det bli. Men innan jag backade vita ur garaget. Stoppade jag i mig en rejäl portion kalvdans. Varmuuden vuoksi. 

PS
Lovar berätta om Julfesten i morgon. Inte allt, men nästan.

Saldo: 10,0 km

Totalt: 4 056,0 km

Mål: 173,0 km

Kanon: Att få fara på ännu en julfest.

Kalkon: Blev utan hämtgröt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar