torsdag 4 december 2014

FESTADE

Dag 338
Ensam hemma i går kväll. Vaimo på julfest. Hade lovat vara hemma senast åtta. Men dök aldrig upp. Väntade till halv nie. Sörplade i mig kvällskaffet. Tog sen Harry Hole under armen. Och kröp ner mellan lakanen. Snorade en stund innan jag somnade. 
Torsdag. Steg upp viideltä. Noterade att vaimo sent om sider hittat hem. Käkade. Traskade iväg till gula startplatsen. Redo för en ny arbetsdag. Högtidligt värre i skolan. Självständighetsfest. Med inbjudna gäster. Typ pensionerade medarbetare. Femmorna skötte programmet. Bevara Gud, dikt, Finlandia, festtal, Björneborgarnas marsch och Vårt land. Efter festen käkade gästerna julmiddag. Gillade precis allt på julbordet. Och åt därefter. Avslutade arbetsdagen med att ta emot en reporter från ÖT, Linda F. Som skulle skriva en juttu om skolbarnens inställning till att använda reflexväst.
Efter jobbet. Drog på mig spring-kläderna. Kinvarorna på fötterna. Träffade Henry M utanför hans plejs. Plusgrader. Nästan sol. Schaumansrundan. I pratfart. Fortsatte sen till lähikauppan. Gröt, mjölk och bej-kånn. Passade på att kolla kost-tillskott-hyllan. Och hittade en burk Chlorella! Next to  chiafröpåsarna. Kostade visserligen skjortan. Men beslöt testa ändå. 
Hemma. Stekte blodplättar och bej-kånn. Bjöd vaimo smaka. Men hon bara rynkade på näsan. Hamnade därför att käka hennes plätt-lass också. Avslutade med att blanda en tesked Chlorella i vattenglaset. Luktade först försiktigt. Hmmmm? Har för mig att blandningen luktade hö. Smakade lika försiktigt. Hmmmm. Inget man längtar efter att dricka. Men det kunde varit värre. Svepte i mig glaset. Tja. Jag överlevde i alla fall. 
Kollade ansiktsboken. Ettan och Styrman Karlsson hade lämnar Filippinerna. Och fortsatt till Ko Pha Ngan, en ö utanför Thailands kust. Och kuulemma ett måste för alla back-packers. Boyzen skall stanna där över jul och nyår. Tror jag. 

Saldo: 11,0 km

Totalt: 3 877,0 km

Mål: + 159,0 km

Kanon: Femmornas självständighetsfest.

Kalkon: Chlorellaburken grävde ett onödigt djupt hål i lompakkon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar