tisdag 16 december 2014

KRÅTASI

Dag 350
I går kväll. Efter målgången. Fick massor av grattisar och tummar-upp på ansiktsboken. Det kändes riktigt bra. Tack så myttji! Kusin Ann-Britt F överraskade med nygräddad kalvdans. Göta Petter vad glad jag blev. Tack, så förtvivlat myttj! Men. Nu måste jag ju hitta nya mål. En ny utmaning. Helst en hård. Har nog redan vissa funderingar. Men måste nog röjk-å-fundeer ännu na liiti.
Tisdag. Tisdagsinvägning. Ungefär som förra veckan, sjutti-komma-sex. Käkade. Och tog gula till jobbet. Generalrepetition inför julfesten i Larsmo kyrka. Fick en gammal dröm uppfylld. Som barn drömde jag om att vara kyrkvaktmästare. Och hänga upp psalmnumren. Vet inte riktigt varför det fascinerade mig? Men det drömde jag om att få göra. Typ femti år senare blev det aktuellt. Och ja. Det var kul att hänga upp numren. Snyggt och prydligt. Generalrepetitionen gick bra. Hoppas eleverna sjunger lika fint på julfesten i morgon! Mitt under jultablån ringde min bilverksstad. Smög in i sakristian. Jo, vitas HC-värde är alldeles för högt. Vi får den tyvärr inte godkänd, beklagade sig verkstadschefen. Vi kan förstås byta typ motor i den. Men jag antar att du inte vill kosta på den så mycket, fortsatte han. Det stämmer nog, svarade jag. Hmmmm? Bad att få återkomma. Voj arma dagar. He e bara kråtasi å kråtasi me biila. Såheså.
Efter jobbet. Tog gula hem. Käkade kalvdans med hallonsylt. Mmmmm. Fantastiskt gott! Packade träningsväskan. Och traskade iväg till Fitness. Kutade en dryg mil på mattan. Benen och pumpen fungerade bra. Töjde lite och bastade efteråt. 
Hemma igen. Käkade. Blodbröd med smöröga. Bejkånn. Toppade med ännu mera kalvdans. Och två illgröna glas Chlorella. Vem vet. Kanske det är Chlorellan som höjt mitt Hb? Vittjade postlådan. Hittade en julhälsning från Jan-Håkan H i Amirika. Prydligt nerskriven på hans kåmm-pjuuter. Utan svensk staava. "We will have varma tankar for vara slaktingar, grannar och kamrater i Jakobstad. Alltid Jeppis i hjartan. Jag tanker alltid på Tro, Hopp och Karlek på Storgatan." Håkan hade sen med penna nogsamt fyllt i alla prickar som saknades. He va really najs writted Håkan! Tu e liiti som Ruunibärg. Vi tänker också på our loved släktingar overthere. Ha ein riktigt bra-an Christmas!
Efter middagen. Slappade på soffan. Hittade på Mikkel K:s FB-sida en underbar film från maratonloppet i Rom 1960, alltså OS. Segraren hette Abebe Bikila. Från Etiopien. Fyra år senare upprepade han bedriften i Tokyo. Med skor på fötterna. Vilken fenomenal kille!
I morgon är det julfestdags igen. Bosund skola i Larsmo kyrka. Det kommer att bli en fenomenal tillställning. Vågar jag lova.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 4 026,0 km

Mål: + 176,0 km

Kanon: Kalvdans med hallonsylt.

Kalkon: Kråtasi me biila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar