lördag 20 december 2014

JULBASTUN

Dag 354
I går kväll. Julfest med gubbarna i HOP-HAB Team. Kom till Stadshotellet kvart före sex. Bland de första. Kuten aina. Märkte att jag glömt min jacka. Shitt, shitt! Festen startade med ett gemensamt kvällspass. Grels W, Bjarne H och Bo L tog genast täten. Ut mot Schaumans östra port. Jag nöjde mig med en något försiktigare öppning. Jobbigt springväder. Snö i massor. Kämpade mig ikapp ledartrojkan strax efter Järviseudun Talo. Inte så smart. För sen skruvade Grels upp farten rejält. Galet snabbt längs Östanpåvägen. Typ fyra minuters fart. Ibland strax under. Bjarne och jag var tvungna att släppa. Göta Petter vad jobbigt det var! Något lugnare in mot stan. Fick ihop en mil. Pustade ut i en fullsmockad bastu. Kvällen fortsatte med käk. Tjugofem gubbar med varsin pepparschnitzel. Mmmmmm. Alla verkade gilla! Ordförande Leif K tackade för god uppslutning. Och lovade fortsätta som ordförande, "så länge ni vill ha mig". Det var ett fint löfte. Av en mycket omtyckt ordförande. Klockan tie hade vi käkat klart. Några dans-glada gubbar fortsatte till restaurangen. Men de flesta var tvungna/valde att fortsätta festen hemma. Henry M hade under kvällen hämtat en jacka åt mig. He va passlit he!
Lördag. Steg upp seitsemältä. Trötta ben. Mera snö under natten. Voj skåånis! Nyt rittää. Träffade Henry vid Galgbacken. Föreslog Larsmo Mini. Sopii, tyckte Henry. Pratfart. Jobbigt ändå i snön. Avslutade passet med att hämta bej-kånn från lähikauppan. Fick ihop en knapp mil.
Käkade. Backade sen vita, underkända ur garaget. Vaimo joinade. Gröna butiken next. Träffade kusin A-B och hennes dunder-förkylda make Greger F. Tackade så mycket för kalvdansen. Medan vaimo fyllde kärran med julkäk. Typ för en brigad. Lyckades smyga ner nyaste Runners World och ett blodbröd mellan morotslådorna. Fortsatte hem. Lassade in käket. Kollade på längdåkning från Davos. Och dagens PL-omgång. Hann också rigga upp vår fula plastgran. Och ta en kvällspromenad med den hulda, till Tempellunden. Väldigt vackert där.
I morgon står det långpass på agendan. Hmmmm? Tjugo-sju kilometer på oplogade cykelvägar? Det blir tufft. Nåå-jaa. He ska nou gaa, naa-lejsss.

Saldo: 9,0 km

Totalt: 4 065,0 km

Mål: + 171,0 km

Kanon: Leif K:s generösa löfte.

Kalkon: Snömassorna, nyt riittää.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar