måndag 1 december 2014

KÄKADE JULBORD

Dag 335
Avslutade kattens dag framför dumburken. Kuten aina. Torpederna och en ny dramaserie från SVT, Blå ögon. Rätt bra faktiskt!
Maanantai. Första december. Öppnade lucka ett i Springtimes julkalender. Var är målgången i Brooklyn Half Marathon? Hmmm? Chansade på Coney Island, en halvö i södra Brooklyn. Käkade. Och tog gula till jobbet. En lång arbetsdag edessä.
Hela förmiddagen i Larsmo kyrka. Där vi skall ha skolans julfest. Den sjuttonde. Eleverna sjöng som änglar. Passade på att beställa pepparkakor i pausen. Ei onnistu, påpekade Pia A, vår skolköksa. Whatt? Ei onnistu, upprepade hon. Peppar-kaks-beställningen skulle lämnas in förra veckan, i tisdags! I tisdags! Typ en månad på förhand? Så är det, men jag kan försöka beställa ändå. Thanks Pia! Göta Petter! En månad på förhand. Jag bakade ju mina grisar på en kvart! Typ. Efter kyrkobesöket. Returnerade mina låneböcker till biblioteket. Och fick tag på Sonen, Nesbos nyaste. Najs! Passade också på att kolla mitt Hb hos skolsyster. Samma dåliga värde som senast. Trots att jag käkat järnpiller! Du måste äta mera järnrik mat, upplyste syster Susanne. Jag vet. Okej, jag lovar  bättra mig. Letade sen på nätet efter järnrika livsmedel. Grisblod låg etta. Men var tusan hittar jag det, funderade Päronskallen?
Avslutade jobbdagen med ett lärarmöte. Sen letade jag fram mina gamla Icebugs. Kutade en dryg mil runt skolans el-ljudspår. Tillsammans med Jens L. Pratfart. Ett skönt pass. Liftade sen med Jens till stan. Till Epoque. Där den lokala lärarföreningens höll årets sista styrelsemöte och tillika skolombudsträff. Efter mötet bjöds deltagarna på julbord. Mmmmmm! Käkade för två. Eller tre?
Efter mötet. Pedade hem i decembermörkret. Frös som en hund. Vad tusan är detta? Meteorologiska institutet hade ju utlovat plusgrader hela veckan. Päronskallen har väl tittat fel. Naa-lejss.

Saldo: 10,5 km

Totalt: 3 846,5 km

Mål: + 161,5 km

Kanon: Julmiddagen

Kalkon: Hb:et

4 kommentarer:

  1. Jag har också haft problem med mina järnvärden sedan jag började löpträna och fick inte hjälp av bara järntabletter. Men nu tar jag en sked chlorella (en alg) varje dag (+järntablett) och nu är mitt hb uppe i 145 så det funkar för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset Heidi. Jag har just käkat en tallrik leverlåda. Det var inte i går. Men riktigt gott, faktiskt. Antar att man hittar chlorella i hälsokostbutiken?

      Radera
    2. Leverlåda är absolut gott men det kan kanske bli lite enformigt i längden :) Jepp, chlorella finns i hälsokostbutiken! Pulvret har också en massa andra bra egenskaper förutom att det innehåller massor med järn :)

      Radera
  2. Hittade Chlorella i min närbutik. Testade i dag. Leverlåda är nog godare. :-)

    SvaraRadera