onsdag 17 december 2014

JULFEST I LARSMO KYRKA

Dag 351
Somnade halv nie på soffan i går kväll. Väcktes av vaimo vid elvasnåret. Masade mig i säng. Inga problem att fortsätta där. 
Onsdag. Julfestdag. Kravlade mig upp kvart över åtta. Nästan tolv timmars sömn takana. Miten on mahdollista? Käkade. Öppnade Springtimes och Mix Megapols julkalendrar. Och så KAJ:s förstås. Två avsnitt. Gambämark lokal-tv och Låtskrivarskolan 3. Skrattade gott åt killarnas finurligheter. Packade sen träningsväskan. Fortsatte till stans bästa gym.
Lång intervall på dagens agenda. Värmde upp en kilometer. Sen bar det av. Sju kilometer i fyra-minuters-fart. Jobbigt värre. Svetten sprutade. Pulsen pendlade mellan 164 och 170. Alltså nära max. Lyckades ändå komma i mål. Någorlunda ärofyllt. Joggade ner en kilometer. Pustade ut. Fortsatte hem.
Fixade käk åt Trean och mig själv. Spenatplättar, morotslåda och bejkånn. Inte så lyxigt. Men varken Trean eller Päronskallen är speciellt kranttoga, typ kräsna. Skrev ett tal till julfesten. Letade sen fram ykkönen. Med förtjänsttecknet i guld. Backade vaimos svarta ur garaget. Ställde kofångaren norrut, mot Larsmo kyrka. Passade på att hämta mer glögg från gröna. Typ tjugo-åtta liter.
Julfesten blev precis så fin som jag föreställt mig. Snöfall. Kyrkan i det närmaste fullsatt. Eleverna glänste. I sång efter sång. Publiken stortrivdes. Och rektorns avslutningsord var klockrena. Nå-jaaaa. Men helt okej. Glögg och pepparkaka i församlingshemmet följde. Monica L-L bjöd kollegorna på smörgåstårta. Jättegod! Thanx Monica! Rattade vaimos svarta hemåt. Nöjd och jätte-belåten med kvällen. Nu är det bara två dagar kvar till jullovet. 

Saldo: 9,0 km

Totalt: 4 035,0 km

Mål: + 174,0 km

Kanon: Julfesten i Larsmo kyrka.

Kalkon: Att vaimo och jag missade Gunborg och Keijo H:s glöggbjudning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar