söndag 14 december 2014

BARA EN MIL KVAR!

Dag 348
I går kväll. De vackraste julsångerna. I Pedersöre kyrka. Tillsammans med vaimo, morsan och svärmor. Päronskallen sjöng som besatt. Hellre än väl. Bäst att passa på. Jag har ju sångförbud hemma, tänkte han. Kom hem strax före nie. Konstaterade att Kanonjärerna klarat sig bra utan honom. Fyra mål mot skatorna. Och en solklar hemmaseger. En fin avslutning på lördagskvällen. 
Söndag. Tredje advent. Klev upp halv åtta. Tittade ut. Voj skåånis! Snö! Och termometern visade dessutom minus. Shitt, shitt. Mest med tanke på dagens långpass. Käkade. Vilade lite på soffan. Drog sen på mig Icebugsen. Lite motvilligt. Ut på banan vid elvasnåret. Tjugosex kilometer snöklädd asfalt väntade. Började försiktigt. Typ pratfart. Via Tempellunden. Såg att morsan redan varit där. Fortsatte längs omfartsvägen. Vek in till Sandsund. Passerade gamla kämppän på Jakob Rijfsgränd. Skruvade upp farten något. Såg två löpare svänga ut strax framför mig vid Rosasholmen. Försökte springa ikapp dem. Nope, killarna sprang alldeles för fort. Gav upp försöket. Tog en drill- och mehutauko i stället. Svängde in på Larsmovägen. Hörde lätta steg bakom mig. De två killarna jag tidigare jagat, sprang upp vid min sida. Beslöt mig för att försöka följa. Lyckades någorlunda. Snackade lite med dem. Den yngre hette Mikkel K. Sune E har berättat att Mikkel är en jätteduktig löpare. Jo tack, det håksade jag nog. Adertonde kilometern på 4:53. Pust! Men sen svängde grabbarna in mot Runebergs stuga. Och det hade mitt hjärta absolut inget emot. Fortsatte yksin in mot stan. Passerade fyratusen kilometer vid Järviseudun Talo. Stannade. Höjde en saft-skål för mig själv. Ta-ta-daa! Bra jobbat Ingo! Kutade sen ytterligare en halv mil. Och fick på så vis ihop tjugo-sexan. Snittade fem-trettio-åtta. Sämre än förra veckan. Men det var också föret. Hemma. Slappade en stund. Kollade på Ettans United versus Liverpool. Fortsatte efter matchen till gröna. Storhandlade. Mest käk åt Trean. Typ brojlerhamppare, kebab och franskisar. Slängde också ner några julkort i kärran. Förde sen vita till WW-verkstaden. Stackarn ska besiktas i morgon. Vandrade hem i decembermörkret.
Hemma igen. Käkade leverlåd. Och ett par skink-smörgare. Kollade på Swansea versus Spurs. Sammanfattade vecka femti. Fick ihop prick åtta mil. Trots att jag vilade i måndags. Inte illa! Och. Nu har jag bara en mil kvar av årets utmaning. En ynka mil! Den tänker jag beta av i morgon. Tror jag?

Saldo: 26,0 km

Totalt: 4 005,0 km

Mål: + 177,0 km

Kanon: Bara en mil kvar!

Kalkon: Var rejält sliten på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar