tisdag 7 oktober 2014

BESIKTADE SVARTA

Dag 280
I går kväll. Måndagstrött. Orkade med halva Kockarnas Kamp. Sen var det kört. Kröp i säng puoli kymmeneltä. Vaimo suckade. Taas! 
Tisdag. Försov mig. Missade morgonpasset. Nokians fel. Måste nog skaffa en ny. Fastän det pärttar. Ställde mig på vågen. Sjutti-komma-fyra. Shitt! Måste få bort lite fläsk till Mallorca. Tavalla tai toisella. Käkade en gröttallrik. Tog svarta till gula startplatsen.
Efter jobbet. Päronskallen rattade svarta till A-Katsastus på Hovslagarevägen. Inga lediga tider! Shitt! Tidsbeställningsbruden beklagade. Du måste tyvärr vänta, minst timme. Hmmm? Päronskallens hårdskiva arbetade för högtryck. Ok. Inga problem. Jag kan ju åka till gröna så länge.
I gröna. Päronskallen passade på att kolla telefonutbudet. Hittade en snygg sak. För bara tjugo-nie juuro. Den tar jag. Det tyckte inte Joakim-bakom-disken. Satsa tjugo juuro till så får du en bra telefon. Bra kamera, stor skärm, lång batteritid bla, bla, bla. Hmmm? Okej, jag tar den dyra då. Bara du lovar att byta simkortet åt mig. Vilket hjälpsamme Joakim-bakom-disken gjorde. I ett huj. Och gav päronskallen en pika-lektion i hur man får av tangent-låset. Typ. Som åt gambälfolttji. Typ. Fortsatte tillbaks till A-Katsastus. Päronskallen något oroad för att svarta skulle kuggas. Snackade lite med tidsbeställningsbruden. Berättade om sina höstlovsplaner. Hmmm, var startar ni? Vi flyger från Helsinki. Med Norvegian. Jo, men jag menar var sker maratonstarten? Päronskallen selittäde. Okej, då är det inte så kuperat, visste hon. Svartas dom kom till slut. Godkänd! Trots typ en liter vatten i baklyktan. Trots en ilsket blinkande röd lampa på instrumentpanelen. Trots att besiktningsgubben knappt lyckades få i ettans växel. Päronskallen jublade. Tack och hej! Ses om ett år då! Fortsatte hem. Via Henry M:s office. För att visa upp sin splitternya Nokia. Henry blev måttligt imponerad. Fet är ju en vanlig knapptelefon! Men lovade ringa och meddela en tid för kvällslänken.
Egentligen skulle jag ju nu bara vila, vila, vila. Men. Ifall man inte vilat sen den 26 juli så är det inte så enkelt. Tro mig! Därför tackade jag ja, då Henry frågade. En lätt mil på kvällskvisten försämrar knappast mina chanser till ett bra lopp? Mötte Henry och Kari V vid galgbacken kvart före sju. Fullmåne. Kallt! Skönt med langkalsare. Kände mig inte riktigt hundra. Magknip. Hmmm? Kutade Larsmo Mini. Typ åtta kilometer. I pratfart. Det räckte för att stilla den värsta abstinensen.
Hemma. Slängde in ett par Burana. Fortfarande magknip. Och mig själv på soffan. Lekte lite med mitt nyförvärv. Ställde herätys på kvart-över-fyra. Alla vardagar. Hoppas det tojmar nu! Kollade ansiktsboken. Ettan och Styrman Karlsson hade lämnat Thailand. Och nyss checkat in på The Mad Monkey Hostel. I Siem Reap, Kambodjas näststörsta stad. 

Saldo: 8,0 km

Totalt: 3 224,0 km

Mål: 144,0 km

Kanon: Svarta godkändes.

Kalkon: Försov mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar