måndag 20 oktober 2014

PÄRONSKALLEN PACKADE

Dag 293
Efter loppet i går kväll. Käkade muchos i ravintolan. Toppade med tre glass-portioner. Raap. Fortsatte till stan på kvällskaffi. Det enda jag saknar i halvpensionen. Kröp ner mellan lakanen. Sträckte ut taxbenen. Noterade att min högra stortåns nagel inte kommer att hänga med så länge till. Men det gör just desamma! 
Måndag. Egentligen arbetsdag för mig. Men har unnat mig två dagars oavlönad tjänstledighet. Antagligen en bra investering? Päronskallen vaknade sju. Väckte taxbenen. Frågade om de kunde tänka sig ett lätt morgonpass? Fick inget svar. Tietysti. Vilket han tolkade som ett medgivande. Drog på sig shortsen. Och lunkade en femma längs beachen. Taxbenen gnydde. Men bara na-liiti.
Käkade förlorade ägg och bejkånn till aamupala. Plus ett par liter spanskt kaffe. Helt okej, faktiskt. Gav sen vaimo två alternativ. Shopping i Palma? Eller. En-toppendag-med-sol-å-bad-på-playan? Väntade med spänning på svaret. Den hulda valde alternativ två. Päronskallen jublade. Precis lagom myttji. Skyndade sig att eskortera sin Senorita till den bästa solstolen. Rena lottovinsten! Gracias! 
Hela dagen på stranden. Typ åtta timmar. Solade, badade, töjde. Käkade en smörgare. Tackade nej till typ tusen massage-inviter. Ma-saaaa-siiiii söör? En kille började till och med tafsa honom under fötterna. Päronskallen brusade upp. Sådär lite lagom. Typ. Göta Petter! Har du sticko? Nou thänk juu! Träffade Nyykaabi-booa. Kurt K berättade att han skuffats omkull under loppet. Trillat i vattnet. Och slagit sig, na-liiti. Men fullföljt, förstås. Annars var grabbarna på gott humör. Fattas bara. De skall ju vara här en hel vecka!
Tog farväl av playan vid fem-snåret. Traskade tillbaks till hotellet. Tänkte tillbaka på loppet. Vad gick snett? Öppnade jag för hårt? Eller för långsamt? Sen var det förberedelserna. För få långpass? Inget pass över tre mil. Knappast klokt att steka sig dagen före. I sex timmar! Ingen styrketräning. Skralt med rörlighetsträning. Hmmmm? En sak är säkert. Jag har mer att ge. Och mycket att ännu jobba på.  Då jag kommer hem så skall jag göra som min vän Folke W. Leta efter. Och träna på det perfekta löpsteget. En sista grej om loppet. I går. Efter loppet. Då jag peedade tillbaks till hotellet. Mötte jag svansen. Killar och tjejer som vistats ute på banan uppåt sex timmar. Jag mötte deras plågade fejs. Men också deras beslutsamma ögon. Kände hur deras fajter-hjärtan slog. Och imponerades. Sex timmars löpning i tjugo-nio grader! Voj huh-huh! För mig är svansen värd all respekt.
Tillbaka på hotellet. Beställde en taxi till flyget i morgon. Käkade den sista buffémåltiden. Toppade med gelato-con-syrup-fresa, ett berg. Typ glass toppad med en rinnande sörja. Makalöst gott! Packade träningsväskan. Och gjorde en sista vända till stan. Med min Senorita. På jakt. Ett na kvällskaffi.

Saldo: 5,0 km

Totalt: 3 346,2 km

Mål: + 123,2 km

Kanon: Gelato-con-syrup-fresa

Kalkon: Måste återanvända min Göteborgs Rapé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar