söndag 12 oktober 2014

TEMPOPASS

Dag 285
Lördag. Efter Hallonbåtsflyktingen. Följde Huuhkajats match mot Kreikka. Tasapeli och fyra poäng efter två omgångar. Inte optimalt. Men helt okej.
Söndag. Den 12 oktober. Min pappas födelsedag. Skulle fyllt åttio. Skulle så gärna ha firat den med honom. Så blev det inte. Vaimo och jag hämtade mamma. Med en bukett röda rosor från Trädgårdsgatan. Besökte graven. Vackert. Sol. Gula höstlöv. Träffade Cay H. Som också har sin pappa i Tempellunden. Som han säkert också saknar. Jättemycket.
Prick en vecka till TUI Mallorca Marathon. Dags för ett avslutande tempopass. Längs Larsmo Maxi. Joggade ut till omfartsvägen. Vilade ett par minuter. Och skruvade sen upp farten. En halv mil, 4:37-4:44-4:39-4:36-4:35. Löpningen kändes helt okej. Joggade hem i sakta mak.
Hemma. Käkade kyckling. Glass till efterrätt. Med hallonsylt. Jami! Vilade lite på soffan. Drack ettmeddaskaffi. Skickade ett par foton åt Jan-Håkan H i Amirika. Fortsatte till Fitness. Till en föreläsning om kost och motion. Med Ulrika L-S. Kolhydrater, proteiner, fetter. Hmm? Fundeerade lite på mina kostvanor. I går till exempel. En mega-gröttallrik, tre kaffe-muggar, fyra smörgare, pop-corn, några nävar pantteri. Siinä kaikki. Om jag minns rätt? Inte helt enligt kostpyramiden. Om man uttrycker det milt. En päronskalle i en finsk mans kropp. Typ. Nästa vecka måste jag nog skärpa mig! Rejält!
Summerade vecka 41. Och blickade framåt. Tre mil mindre än förra veckan, 57 km. Helt okej. Och jag har ju ännu en vilovecka. Måndag till onsdag skippar jag eftermiddagspasset. På onsdagsmorgonen ger Sune E mina ben den sista smörjelsen. Efter jobbet kliver vaimo och jag på tåget till Hesa. På torsdag lyfter Norwegian till Palma. Lite småspring där. Och sen. På söndag klockan nie. Skall jag vara på topp. Springa mitt livs lopp. Tavalla tai toisella. Har jag tänkt.
Vaimo, trean och jag fortsatte till Trädgårdsgatan. Kaffe med mamma. Blott en dag. Den första gång jag såg dig. På synthen. Gamla foton. Mindes. Tog farväl av trean. Som skulle tillbaks till läxboken i Vasa. Skjutsade honom till gula startplatsen. Hej-tå! Tillbaka på Marstranden. Tände ett ljus. För Kurt Vilhelm Juselius. Min pappa. Min älskade pappa.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 3 268,0 km

Mål: 133,0 km

Kanon: Tempopasset

Kalkon: Mina kostvanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar