fredag 31 oktober 2014

PIRAATOS

Dag 304
Eilen illalla. Päronskallen kavlade resolut upp ärmarna. Bredde ut en handduk på badrumsgolvet. Och startade en tredje anfallsvåg mot tvättmaskinen. Rev och slet i f-tyget. Ploff! En cylinder med ratt lossnade. Hoppsan!  I cylindern hittade päronskallen, en lägenhetsnyckel, en tjugo-centtare. Intållat i en massa navel-ludd. Typ. Päronskallen jublade. Felet lokaliserat. Och åtgärdat. För pengen köper jag Piraatos. Va e Piraatos, undrade vaimo? Det är ju svarta, sega låtsaspengar. Typ, det godaste man fick i godispåsen, på sexti-talet. Ja, ja. Köp du dina piraatos. Hoppas bara att tvättmaskinen funkar nu! Totta-kaj, smålog en stolt päronskalle. 
Fredag. Sista oktober. Bara två månader kvar av året. Och av maningen. Väcktes kvart över fyra av Nokian. Orkade inte stiga upp. Flyttade fram väckningen en timme. Jag springer till jobbet i stället. Vände mig på andra sidan. Fortsatte sova. zzzz. Sen blev det bråttom. Slängde civila i träningsväskan. På med adizerorna. Mössa och långa tajts. Sörplade i mig en mustikka-jogurtti. Och skyndade till gula. Trevliga Tore L bakom ratten. Najs! Berättade om Mallorcaresan. Tore har också bott i Can Pastilla, typ många gånger. Hoppade av vid gamla lanthandeln. Bad Tore droppa väskan i Bosund. Inga problem. Bra löpväder. Lite kyligt. Men ändå på plus. Stoppade ett par hörlurar under mössan. Lyssnade på Radio Vega. Ökade tempot. Tina Turner i Proud Mary. Lätta ben. Härligt morgonpass! Hämtade träningsväskan från vägrenen. Klev in på rektorsexpeditionen kvart över sju. Nöjd och belåten. Rörde ihop en tallrik mikrogröt. Kaffe och ett par smörgare. Redo för veckans sista arbetsdag. Gillade att det vankades mannagrynsgröt och hallonsoppa till skollunch.
Efter skoldagens slut. Hem med gula. Kaffe och smörgare. Henry M ringde. Fitness om en tiim?Sopii. Packade träningsväskan på nytt. Vilade lite på soffan. Letade fram uddarocken till kvällens årsfest. Glad att jag snackat bort välkomsttalet. Mest för att jag saknar en kostym som passar. Tog Treken till gymmet. Träffade Henry. Kutade en halv mil. Styrketränade. Bastade. Och tvättade mig under armarna. I morgon bitti, nie vid Galgbacken? Sopii, tietysti.
Hemma igen. Anmälde mig till Helsinki City Run, en halvmara i mitten av maj. För att Henry också anmält sig. För att jag gillar loppet. För att det var tie euro billigare i oktober. Men mest för att jag  vill ha lopp att längta till. Summerade oktober. Ingen huippu-månad. Hyfsat många, men korta pass. Bara tre-hundra-tjugo-fyra på mätaren. En vilodag. Dagen vi reste ner till Mallis. Men PB:et i TUI Mallorca Marathon var jag förstås nöjd med. Jättenöjd.
I kväll skall alltså Päronskallen på fest. Han har lovat vaimo. Dyrt och heligt. Att uppföra sig bra. Precis som det anstår en ordförande. To be continued.

Saldo: 16,7 km

Totalt: 3 466,0 km

Mål: + 122,0 km

Kanon: Morgonpasset

Kalkon: Saknar en kostym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar