lördag 1 november 2014

ALLA HELGONS DAG

Dag 305
I går kväll. Jaros Årsfest på agendan. Päronskallen städade upp sig. Så gott det nu gick. Bad vaimo hjälpa honom med nackhåret. Frågade om han skulle ringa efter taxi? Nehepp. Du tar vita, kontrade den hulda. Anlände till Pavis kvart före. Päronskallen studerade välkomstdrinkarna. Millimetern tarkkuudella. Jämförde nivåerna. Och plockade ut den bästa. Tietysti. Fortsatte fram till långbordet. Och sjönk ner på ordförandes plats. Hungrig som en varg. Kvällens speaker Thomas N kom fram. Undrade om FF Jaros ordförande skulle hälsa välkommen? Nope. Den uppgiften har jag delegerat åt Stig N och Kenneth M, smålog Päronskallen förnöjt. Jag har ju för tusan ingen kravatt! Ok! Thomas hastade vidare. Medan Päronskallen fortsatte att läppja på sin välkomstdrink. 
Fullsatt i Pavis. Gott käk. Drack ett glas rött. Tja, svartvinbärssaft är nog godare. Mycket godare. Konverserade med mina bordsgrannar. Harald och Margot F, Johan L och Marianne S-L. Både Harald och Johan spelade avgörande roller i samband med bolagiseringen, tjugo-hundra-nie. Tack grabbar! Prisutdelning. Jonas Emet sopade hem de flesta pokalerna. Grattis Jonas! Päronskallen deltog i ett lotteri. Serie-B-femtio-sex, förkunnade fru Fortuna. Min, tjoade Päronskallen. Hämtade en Jarohalsduk och ett idolporträtt av årets spelare. Höll ett kort tacktal. Lovade hänga upp porträttet ovanför dubbelsängen. Ett löfte som publiken högljutt uppskattade. Undrar om vaimo är lika entusiastisk? Kvart över elva betalade päronskallen sin nota. Rattade vita hem. Spiknykter. Nästan. Men. Fick en chock då han tumlade in i lägenheten. Mathilda Gratte hade just fått lämna Idol. Fattade nada. Miten on madollista? Kröp i säng. Ställde Nokian på åtta. 
I morse. Alla Helgons dag. Vaknade till Nokians toner. Stängde av. Trodde jag snoozade. Fortsatte sova. Typ en halv timme. Sen blev det bråttom. Långa tajts. Mössa och vantar. Kallt. Mötte ett glatt gäng vid Galgbacken. Calle V, Bo L och Jan R. Henry M anlände sist av alla. Pikkasen myöhässä. Skyllde på tvåan. Off längs Larsmovägen Maxi. Solsken. Henry höll låda. Precis som vanligt. Jatkuvasti. Nya juttur varvades med gamla, ofta upp-piffade. En bra start på dagen. Benen kändes dessutom helt okej.
Hemma. Käkade som en häst. Vilade lite. Hittade foton från Mallorca Marathon. En underbar bild från starten. Löpare. Soluppgång. Leenden. Försökte hitta mig själv i massan. Nope. Klädde på mig verkstadskläder. Bytte till vinterdäck på svarta. Och tvättade gamlingen efteråt. Resten av eftermiddagen slappade jag. Vaimo fixade käk. Trean och jag kollade på PL, Newcastle versus Liverpool. Morsan ringde. Bad mig hämta henne fem. I kväll skall vi till Munsala. Till kyrkan där Pappa jordfästes i somras. Gudstjänst, parentation och tända-ljus på programmet. Sen skall vi naturligtvis besöka Tempellunden. Anar mig till en känslofylld ovh stämningsfull lördags-kväll. Naa-lejss. 

Saldo: 11,5 km

Totalt: 3 477,5 km

Mål: + 122,5 km

Kanon: Tvättmaskinen är med i matchen igen.

Kalkon: Fredagskvällens Idolomröstning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar