fredag 21 november 2014

EN HELT VANLIG PERJANTAI

Dag 325
I går kväll. Efter styrelsemötet. Kollade slutet på Bytt är bytt. Frös. Fortfarande feber? Lånade treans Rukka-underställ. Glufsade i mig mera Burana. Ställde Nokian på sovmorgon. Och rullade in mig bland filtarna i dubbelsängen. Brrrr! 
Fredag. Fyrtio dagar till nyårsafton. Vaknade före Nokian. Typ kvart före sex. Genomblöt av svett. Konstaterade att jag nog hinner med gula ändå. Bara jag skyndar mig. Slängde älsklingsflingorna i väskan. Klädde mig i racerfart. Och kurvade in på gula startplatsen. Strax före sex. Precis som vanligt. På jobbet. Fixade morgongröten i skolans mikro. Kanslijobbade. Och höll en suomen-kielen-oppitunti. End of job-week fyrtiosju. Tog tvåans gula hem. 
Hemma. Vilade en kvart på soffan. Packade sen A-sexorna i träningsväskan. Fortsatte till Fitness. Intervaller på agendan. Sex tusen-meters intervaller i fyra minuters tempo. Två minuters aktiv vila i fem-minuters tempo. Inte så värst jobbigt. Avslutade passet i spegelsalen. Lite töj. Lite rörlighet. Lite foamroller. Bastade. Och skyndade mig hem till fredagsmyset. Trean på väg hem. Fixade lasagne åt honom. Gröt åt mig själv. Läste. History of the Marató de Barcelona. Hmmm. Intressant. Första loppet sprangs sjuttio-åtta. Norr om staden, i Palafrugell. Initiativtagaren hette Ramón Oliu. Han hade börjat springa som fyrtiosju-åring. Och deltagit i NYCM. Precis som Päronskallen. I det första loppet kom 135 löpare i mål. Ifjol var motsvarande siffra 14 225. Och nästa år väntas ännu fler. På listan över världens största lopp ligger Barcelona rätt nära Stockholm Marathon. Men långt efter The Big Five. New York, London, Chicago, Tokyo och Berlin.
Senare på kvällen. Trean kom hem. Gillade käket. Najs! Sen kollade jag var ettan och tvåan höll hus. Ettan och Styrman Karlsson befann sig i fiskebyn El Nido, på den filippinska ön Palawan. Just där svenska Robinsson spelades in! Tvåan har nu varit en dryg vecka i Tokyo. Verkar inte sakna sin Päronskalle-pappa. Tuu match. Nåå-jaa. Huvudsaken är att krapparna har det bra! I morgon skall jag ut på banan igen. Halv åtta vid Galgbacken. Har Henry M bestämt. 

Saldo: 10,0 km

Totalt: 3 710,0 km

Mål: + 135,0 km

Kanon: Förkylningen på reträtt.

Kalkon: Korsryggen värker fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar