torsdag 13 november 2014

HOP-HAB CUP II

Dag 317
I går kväll. Vaimo och jag skajpade jättelänge med tvåan. Som idag flög på en tvåveckors till Japan. Önskade honom trevlig resa. Ettan på Filippinerna och tvåan inte långt därifrån! Gissar att vaimo kommer att gå på nålar. Kröp i säng kymmeneltä. Nöjd över att äntligen hittat mitt nästa lopp. Ställde Nokian på halv sju. Sovmorgon. Jess!
Torsdag. Vaknade kvart före sex. Konstaterade att jag nog hinner med gula ändå? Om jag skippar hammas-pesun. Klädde mig i brand-soldat-fart. Tog vita till gula startplatsen. Hann precis. Sjönk ner på etupenkkin. Redo för arbetsveckans nästsista dag. Fixade morgongröten i skolköket. Käkade årets första julstjärna. Mmmm. Tack Sophia S!
Efter arbetsdagens slut. Tog fyrans gula hem. Ett par minusgrader. Shitt! Hade hoppats på lite varmare väder till kvällens lopp. HOP-HAB Cup, deltävling två. Vilade lite på soffan. Läste den officiella domen från Työplus. "Femtio-fem-årig rektor vid Bosund skola, Larsmo. Förmansuppgifter, undervisning. Grundfrisk, väldigt aktiv, röker ej, använder endast lite alkohol. Mår bra, orkar bra, mån om sin hälsa." Idel lovord. Typ Höga visan. Sen var det förstås det där med att han är halvblind och döv. Men på pappret såg det bra ut. "Samsyn, ett-komma-noll. Vänster öra, klass två." Men högra örat var ett första klassens exemplar. Najs! Packade träningsväskan. Åt en medwurst-smörgare. Tog vita till Brahes bastu. Ett tjugotal HOP-HAB:are på plats. Trevlig stämning.
Värmde upp lätt. Tillsammans med Bjarne H och Jan-Åke N. Typ en dryg kilometer. Pigga ben. Startade tillsammans med Tommy F. Och fem-och-en-halv minut senare startade Bo L. Göta Petter! Bara Bo inte kommer ikapp mig. Startade med fyra-tretti-fart. Tommy släppte nästan genast. Sen gasade jag på rejält. Andra kilometern på 4:09. Spring-i-benen. Flåset funkade. Höll ovanligt jämn fart. Mellan 4:11 och 4:17. Femte kilometern något långsammare, 4:23. Plockade löpare som startat före. Allihop. En kilometer kvar. Kollade oroligt bakåt. Ingen Bo i sikte. Pust! Först i mål. På nytt personbästa, 41:36. En förbättring med fyrtio-två sekunder. Snittade 4:17. Dagens kanon. Jess! Bo var förstås snabbast av alla. Sprang på 37:10. Helt galet snabbt. Fick också stryk av Fredrik H och Isac B. Men nästa gång ska jag klå dem. Har jag tänkt. Bastade efteråt. Förklarade för Nisse B vad uttrycket "röjk-å-fundeer" betyder. Som sagt. Jag röker inte. Inte på riktigt i alla fall. Precis som det står i mina Työplus-papper. Svart-på-vitt. Såheså.
Nu skall en sliten Päronskallen ännu till Idrottsgården för att öva lite mer på sina modevisnings-mooves. Hoppas han orkar tänka klart. Helst skulle han dra täcket över huvudet. Och sova. Typ en dag eller två.

Saldo: 11,0 km

Totalt: 3 623,0 km

Mål: + 136,0 km

Kanon: PB:et, förstås!

Kalkon: Mustach-odlandet går trögt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar