måndag 24 november 2014

PÅ TEE-VEE

Dag 328
I går kväll. Kände mig både trött och sliten. Korsryggen värkte. Var tvungen att krypa i säng redan halv åtta. Tog en timmes tupplur. Drack kvällskaffe. Kollade på fortsättningen av Torpederna. Och återvände till sänghalmen kymmeneltä.
Måndag. Försov mig. Missade morgonpasset. Göta Petter! Taas. Vaknade tie före sex. Andra gången på kort tid. Nokians fel? Eller Päronskallens? Struntade i att tok-rusa till gula. Käkade i stället. I lugn och ro. Och tog vita till jobbet. Normaldag där. Kebab-pinnar och ris till skollunch. Ungarna älskar. Jag är inte såå förtjust. Avslutade måndagen som vanligt med ett lärarmöte.
Efter jobbet. Hemma. Kollade Tvåans instagram. Han hade besökt ett buddistiskt tempel i Kyoto, Kinkaku-ji eller Den gyllene paviljongens tempel. Ett enormt populärt turistmål. Vackert beläget intill en sjö och helt täckt i bladguld. Fortsatte sen till Stadshotellet. Där Liga-Jaro bjöd sina största aktieägare och sponsorer på julgröt och skink-smörgare. Mmmmm! Otroligt gott. Slevade i mig en rejäl portion. Hem sen. Vilade lite på soffan. Drog på mig Adizerorna. Ut på banan halv sju. Plusgrader. Snöslask. Men skönt att slippa Icebugsen! Kutade mot Tempellunden. Tände ett ljus på Pappas grav. I morgon har det gått ett halvt år sen den upprivande dagen. Då min Pappas hjärta stannade. En dag jag aldrig kommer att glömma. Känns det som. Fortsatte hem. Benen kändes betydligt piggare än i går. Men att sleva i sig en tallrik risgrynsgröt före ett spring-pass var inte så begåvat. Fick i alla fall ihop en halv mil. Snittade fem-tjugo-åtta.
Päronskallen landade sen i TV-soffan. Goda vännen och gamla eleven Max S tipsade honom om en sändning från JTVP, lokal-teevee. Från Köpmannamässans modeshow. Med Päronskallen på catwalken. Voj Göta Petter Max, byt kanal, HETI! Kolla i stället på "Fråga Doktorn" i SVT. Med klimakteriet, vallningar och pms på agendan. Max vägrade. Garvade i stället gott åt sin gamla lärares snedsteg. Voj arma dagar! Jag såg ju ingen som filmade! Men det var nog för att jag aldrig tittade upp, funderade Päronskallen. 

Saldo: 5,0 km

Totalt: 3 752,0 km

Mål: + 144,0 km

Kanon: Stadshotellets Julgröt.

Kalkon: Missade morgonpasset, taas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar