torsdag 10 juli 2014

ESSE RUN

Dag 191
Holland vs Argentina i går kväll. Fruktansvärt tråkig match. Noll-två i skott på mål efter fulltid! Förlängningen blev förstås också mållös. Sov faktiskt en del av den. Straffsparkstävlingen vanns av sydamerikanarna. Rättvist? Tja.
Vaknade halv åtta. Skjutsade ettan till jobbet. Lämnade vita, inte så rostiga till Pörhös. Kutade sen hem via Tempellunden. Benen kändes betydligt piggare än i går. Najs! Resten av dagen laddade jag inför kvällens utmaning, Esse Run. Läste lite. En dramatisk ögonvittnesskildring från Utøya - Jag lever, pappa. Käkade årets fjärde lösglass på torget. 
Kvart före fem hämtade Ola S mig från Marstranden. Och rattade vidare mot Esse. Till startplatsen vid Essegården. Kanonväder. Massor med deltagare. Glada deltagare. Skön stämning. Hämtade ut mitt tävlingsnummer. Chillade lite i solen. Värmde upp med Ola. Typ tre kilometer. Med fartökningar. Fem minuter till start. Tryckte i mig en gel. Pang. Första kilometern. Löpningen funkade perfekt. A-sexorna trummade på i fyra- minuters-fart, 4:11. Andra kilometern. Fick syn på Bo L och hans fru Anette. Sprang ikapp dem.  Anette släppte. Men Bo följde lätt, 4:00. Sen följdes vi åt i fem kilometer. Bo servade mig med vatten och farthållning, 3:57-4:00-4:03-4:04-4:10. Kom ikapp Niklas K. Göta Petter! Vilken överraskning. I Bastucupen var jag chanslös mot Niklas. Åttonde kilometern blev jobbigast. Lätt uppför. Blev tvungen att släppa både Bo och Niklas, 4:17. En kilometer kvar. Kollade min Garmin. Göta Petter! Jag kommer ju att persa rejält. Fick nya krafter. Lätt nedför. Spurtade i mål. Sista kilometern på 3:49. Vrålade av lycka. Sluttiden stannade på 36:30. Nytt personbästa igen. Med över minuten. I fjol sprang jag på 37:40. Och året innan på 38:37. Fortsätter det så här så är SUB40 på milen en fullt realistisk målsättning. Vilket glatt styrkebesked.
Efter loppet. Käkade en bulle. Drack saft. Kollade resultatlistan. Tjugofjärde plats bland sjuttiotvå startande. Anette vann damklassen. Grattis Anette!

PS
Tusen tack för draghjälpen Bo!
Och lika många tack åt Ola för sällskapet, skjutsen och uppvärmningen!

Saldo: 17,0 km

Totalt: 2 101,0 km

Mål: 0,0

Kanon: Nytt PB

Kalkon: Fick inte tillbaks vita, inte så rostiga från verkstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar