söndag 13 juli 2014

HEMMA BÄST

Dag 194
Andra kvällen som "barnvakt" ute vid havsbandet. Låg mest och läste en gammal Nesbo-deckare, Kackerlackorna. Medan ungdomarna roade sig själva. Gick och lade mig vid midnatt. Stekhett i vårt lilla krypin. Somnade efter viss möda. 
Söndag. Vaknade åtta. Kutade en halv mil på fastande mage. Vindstilla och varmt. Tog ett svalkande dopp efteråt. Käkade. Och började städa. Städade och städade. Torkade, sopade, plockade. Klubbade bromsar. I typ fem timmar. Ungdomarna hjälpte till förstås. Tog farväl och tackade för sig. Till slut hade vi bara finliret kvar. Ettan, vaimo, jag. Och typ en miljon bromsar. Klockan tre låste vi dörrarna. Flinta-lassade svarta, inte alls rostiga. Vaimo knölade sig med viss möda ner på takapenkkin. Tillsammans med typ tusen prylar. Stannade i Nyykaabi. Den hulda bjöd på glass. 
Borta bra, men hemma bäst. Kö till hemlighuset. Efter köandet somnade jag genast. Sov ett par timmar. Knölade mig sen upp. Dags för veckans sista pass. Kutade först till pappas grav. Berättade om vårt intensiva, men naa-lejss roliga veckoslut. Fortsatte sen ut till omfartsvägen. Jobbigt. Benen kändes möra. Var tvungen att stanna flera gånger. Antagligen för att jag sprungit aderton dagar i sträck? Varav sjutton med dubbelpass. Loggade dagens saldo på jogg.se. Under vecka 28 har jag kutat nittio-fyra kilometer. Inte lika långt som under de två föregående veckorna. Men helt tillräckligt.
Nu skall jag börja ladda upp för Jakob Maraton om knappt två veckor. Jag tänker som vanligt bara springa halva sträckan. Siktar, som vanligt, på att förbättra min rekordtid från tjugo-tretton, 1:34:42. Svårt, men inte omöjligt.
Men först skall jag naturligtvis följa VM-finalen på Maracana, Tyskland vs Argentina. Håller en hacka på att die Nationalmannschaft återvänder till Brandenburger Tor med Jules Rimets pokal. Men blir inte alltför ledsen om Messi får lyfta den i stället. Såheså.

Saldo: 12,0 km

Totalt: 2 141,0 km

Mål: + 7,0 km

Kanon: Att ha en VM-final i fotboll att se fram emot.

Kalkon: Bromsarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar