tisdag 22 juli 2014

LADDADE BATTERIERNA

Dag 203
Avslutade måndagskvällen med en gammal Beck, Advokaten. Sett den typ tusen gånger. Ändå mindes jag inte vem som var skurk. Bedrövligt!
I morse. Steg upp åtta. Väckte vaimo och tvåan. Som båda lovat att joina mig på pappas runda. Vilket de gjorde. Efter viss tvekan. Vaimo på Tunturin. Fortfarande kanonväder. Tvåan berättade att han börjat kuta regelbundet. Najs, hur långt? Tja, typ två kilometer. Men det är en backig runda. Stannade som vanligt vid pappas grav. Vad fint, tyckte tvåan. 
Efter morgonpasset. Käkade gröt och falukorvs-mackor. Förtvivlat gott! Spelade KAJ för tvåan. Som verkade gilla. Även om han knappast fattade hela texten. Sen fortsatte päronskallen till gröna butiken. Tillsammans med tvåan och vaimo. Storhandlade. Typ för en hel pluton. Tvåan lyckades ännu trycka ner tre tandborstar. WTF! Tre! Väste päronskallen mellan butikshyllorna. Vad tusan skall du med tre tandborstar till? Till hösten förstås, september, oktober, november. Vet du inte pappa att man skall byta  botste varje månad? Annars samlas det bakterier i den! Varje månad! Jag har inte köpt en tandborste på typ tretti år. Och den funkar fortfarande. Nååå-jaa. Päronskallen tröstade sig med att det i regel är vaimo som brukar knapra in pinkoden i gröna butiken. Så även idag. Medan päronskallen stormade iväg efter magnesium och skavsårsplåster från drugstoren.
Hem sen. Vaimo lassade in käket i jääkaappin. Tryckte fast dörren. Med milt våld. Medan jag bytte om till en något anständigare pajto. Fortsatte till Nordea bank. Där mamma, syrran och jag stämt träff med Maria G. Dags för bouppteckning. Maria hade gjort ett jätte-bra jobb. Även om jag bara fattade typ hälften av det hela. Plitade ändå dit min signatur. Typ fem gånger. Och vips så var jag typ skogsdelägare. Utan att ha en aning om var jag kan hämta min julgran? Nååå-jaa. He-e-så-tå.
Senare på eftermiddagen rattade trion ut till villan i Vexala. Trean vägrade joina. Och ettan var spårlöst försvunnen. Stannade å köpte glass i Nyykaabi. Tradition. Fantastiskt väder ute vid Kvarken. Ovanligt varmt vatten dessutom. Solade. Och badade typ tusen gånger. Laddade batterierna. Drack Diasporal. Skippade kvällspasset. Lajf is ändå gudd. Naa-lejss.

Saldo: 5,0 km

Totalt: 2 257,0 km

Mål: + 24,0 km

Kanon: Vattentemperaturen

Kalkon: Som skogsdelägare borde man nog veta var skiftet finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar