onsdag 16 juli 2014

SKÄRBRÄDAN

Dag 197
I går kväll. Kollade på Allsången från Skansen. Töögot! Gillade bara Doug Seeegers, killen som Jill hittade "på" sin veranda. Fortsatte med TV4:s VM-krönika. Göta Petter vilken fin turnering det blev, trots allt. Kröp sen i säng. Somnade heti.
Sov länge i morse. Steg upp vasta kymmeneltä. Frågade om vaimo ville joina mig på pappas runda. Men den hulda hade uppenbarligen fått nog. Det regnar ju. Okej. Kutade rundan i lätt duggregn. Käkade gröt i kuvösen. Och planerade resten av dagen. 
Efteråt. Päronskallen skulle byta tre lampor i taket. Typ spottar. En normalbegåvad skulle ha fixat bytena på typ tre minuter. Lätt! För päronskallen, typ en timme. Minst! Svettades på köksstegen. Lyckades aldrig klura ut hur man skulle få spottarna att fastna i taket. Men lyckades till slut få dem att hållas kvar. Och lysa. Na-liiti. Päronskallen jublade. Fortsatte timellandet. Nu var det byxornas tur. Rättare sagt läderbältets. Behövde ett nytt hål. För att inte byxorna skulle ramla av. Hittade en pryl i verktygsbacken. Inte var dag han rotar i den! Hittade en skärbräda. Lyckades fixa hålet. På typ en minut. Satte sig i kuvösen. Och kände sig jätte-nöjd. Ända tills vaimo kom med skärbrädan. I typ teak? Från Pentik. Tror jag? Hon var inte nöjd. Två fula prylmärken i brädan! Vad tänkte du på? Nu är du skyldig mig en ny skärbräda, en ny sockerskål och två slevar i rostfritt stål. Typ dyra. Tror jag? Päronskallen skämdes. Och flydde fältet. Till gröna butiken. Med tre mega-tom-burks-säckar. Pantade i typ en-och-en-halv timme. Fyllde sen lompakkon med nittio-fem juuro och fyrtio cent. Nu var päronskallen riktigt nöjd. Även om han luktade apa. Letade efter en skärbräda, en sockerskål. Och två slevar. I rostfritt stål. Kammade noll. Förstås!
Senare på dagen. Fick ett trevligt brev av Per G. Per har tillsammans med en kompis skapat en grupp på ansiktsboken, En halvmil om dagen. Upplägget är enkelt. Man skall utan avbrott löpa/gå (helst löpa) i medeltal 5 km varje dag. För varje dag så lägger vi upp en status med dagens 0-saldo (5 km, 10 km, 15 km, 20 km osv), och som kommentar skriver du ditt eget saldo, gärna kryddat men lite kommentarer. Per ville att jag skulle skriva ett uppmuntrande "brev" riktat till gruppen. Det skall jag naturligtvis göra. Tack Per! Brevet kommer snart. Och. Jag känner mig mycket hedrad.
Henry M ringde. Det regnar. Henry är livrädd för regn. Ska vi fara ti Fitness? Okej. Hoppade genast på Treken. Drog på mig Fivefingers. Och kutade en knapp mil på mattan. Sista kilometern i fyra minuters fart. Hur lätt som helst. Avslutade passet med att töja. Göta Petter vad styv jag blivit. Sen satt jag och Henry en god stund i bastun. Och ventilerade allt mellan himmel och jord.
Hemma. Käkade en gröttallrik. Trean undrade varför jag bara äter gröt hela tiden? Du får ju inga proteiner i dig farsan! Jag vet. Men tå he e så armadis goov!

Saldo: 14,5 km

Totalt: 2 185,0 km

Mål: + 18,0 km

Kanon: Brevet av Per G.

Kalkon: Skärbrädan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar