fredag 25 juli 2014

JAKOB HALVAN

Dag 206
I går kväll. Peedade med vaimo och tvåan till torget. Min kusin Gerd N-J skulle uppträda på scenen framför rådhuset. Tillsammans med Håkan S och en massa skickliga countrymusiker. Storpublik. Vi fick inga sittplatser. Tyvärr! Svängiga låtar. Vaimo och jag gillade. Jättemycket. Gerd spelade fiol och bozouki. Vilken begåvning! Kramade om henne efter spelningen.
Äntligen fredag! Jakob halvan på agendan. Vaknade åtta. Hade tänkt börja dagen med Pappas runda. Men tänkte om. Sparade benen i stället. Peedade till Centralplan. Hämtade mitt tävlingsnummer. Och ett tidtagnings-chip. Hem sen. Käkade gröt, smörgare och bacon. Sköljde ner med kaffe och magnesium. Fyra timmar kvar till start. Bytte skosnören i mina färgglada A-sexor. Ett orangefärgat. Ett neongrönt. Dojor med Pride-stuk. Najs! Vilade en timme på soffan. Kollade mina tre senaste Jakob halvor, 1:45:22-1:36:04-1:34:42. Hmmm? Fixar jag ett nytt PB i värmen? Tveksamt? Ger järnet. Och ser hur långt det räcker. Under fyra-och-tjugo-nie per kilometer borde jag komma. Naa-lejss?
Halv två. Packade ner mina Pride-dojor. Och nya utan-ärmar-pajton. Off till Centralplan. Nynnandes Kents "Just idag är jag stark". Nästan först av alla på plats. Bytte om i läktaren. Tillsammans med Kjell K och Jan-Erik N. Som berättade att de också anmält sig till Mallorca Marathon. Najs! Värmde upp några varv på banan. Inte för att det behövdes. Men för att få igång benen. Najs feeling. Tyngde i mig en gel. Och svalkade knoppen i en tunna. Fem minuter till start. Ställde mig strax bakom topplöparna. Typ Grels V. Nollställde Garminen. Pang! Försökte genast hitta typ 4:30-fart. Slog följe med Kenneth S. Snabbare öppning än jag tänkt mig, 4:15-4:14-4:24. Ut på Jakobstads omfartsväg. Farten bedarrade. Pendlade mellan 4:25-4:35. Tyngde i mig min andra. Och tredje gelpåse. Kenneth orkade inte följa. Grels låg typ femti meter före mig. Hela tiden. Tänk om? Trettonde kilometern blev min sämsta, 4:52. Shitt, shitt! Jag får nog glömma persandet. Tyvärr! Snittfarten låg nu på 4:29. Då loppet vände in mot stan. Längs Larsmovägen. Den riktiga. Folke V kom ikapp. Orkade följa honom ett par kilometer. Sen var jag tvungen att kapitulera. Avundades hans lätta steg. Göta Petter vad fint han sprang! Medan jag kämpade som besatt för att inte tappa mera. Tyngde i mig min sista gelpåse. Fem kilometer kvar. Kutade ikapp Grels. Och förbi. Vilken skalp! Tre kilometer kvar. Pulsen strax under 170. Fixar nog inte PB:et. Shitt, shitt! Kollade ändå Garminen. Fortfarande 4:29. Ett litet hopp tändes. Kanske, kanske? Fick extra energi. Och lyckades pressa ner snittfarten en aning. Kollade klockan en sista gång då jag svängde in på Centralplan. Det blir tajt, men jag fixar det nog! Orkade ännu pressa de sista krafterna ur kroppen. Passerade mållinjen med knuten näve. Med tjugo-en sekunder till godo. Vilken underbar känsla!
Efter loppet. Drack typ tusen muggar saft. Snackade med mina medtävlare. Grels gratulerade. Noterade att jag ändå hamnat strax utanför prispallen i H50. Bakom Bo L, Max P och Folke V. En placering bättre än ifjol. Men ett nytt PB, 1:34:21. Snittade 4:28 min/km. Och så vann jag äntligen över Grels. Vilken ära! Hann som till och med vunnit Jakob Marathon.
Avslutningsvis. Vill jag tacka alla som hejade på mig längs banan. Ingen nämnd. Ingen glömd. Tack också till alla som hällde/sprutade vatten på mig och mina medtävlare! Ni anar inte hur mycket man uppskattar dylik företagsamhet. Tack också till vaimo och till hotellets gäster. Som haft fördragsamhet med päronskallens uppladdning. Inför Jakob halvan, tjugo-fjorton. 

Saldo: 22,8 km

Totalt: 2 289,8 km

Mål: + 23,8 km

Kanon: Nytt PB

Kalkon: Strax utanför prispallen i H50.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar