söndag 27 juli 2014

MED FIVEFINGERS PÅ ASFALT

Dag 208
I går. Music & Sports efter Jaromatchen blev ingen succé. Tyvärr! Trots jättebra underhållning med Dennis och Rölli. Trots att vi bunkrat upp med både mat och kalla drycker. Efter matchen tågade majoriteten av de tre-tusen-två-hundra iväg. Hem för att deppa? Till stan? Skitsamma. Surt var det i alla fall. Efter allt slit vi lagt ner på tillställningen. Kröp genast i säng då jag kom hem. Somnade mesama.
Söndag. Steg upp halv sju. Förvånansvärt pigg. Bestämde mig för att kuta pappas runda så länge det ännu var svalt. Skor? FiveFingers? Tja, varför inte? Köpte skorna förra sommaren. Men har aldrig sprungit med dem på asfalt. Okej. Någon gång skall ju vara den första. Fem kilometer blir lagom. Det måste jag fixa. Naa-lejss. Första asfaltstegen kändes rätt hårda. Men sen funkade löpningen ganska normalt. Aktade mig för stenar. Och sprang på tårna. Siinä kaikki. Visst kändes fötterna ömma efteråt. Men de var nog betydligt tröttare efter tolv timmars talko-slit i går.
Käkade en rejäl gröttallrik. Vilade en stund på soffan. Somnade nästan. Resten av förmiddagen lade jag på Music & Sports. Städa-och-plocka-undan-talkot hade tyvärr bara samlat en handfull Jaroiter. Late Jakob och hans föräldrar, Jimmy W och så jag. Så är det ibland. Då folk prioriterar så olika. Nååå-jaa. Nog gnällt. Vi fixade det som behövde fixas. Såheså. Hem sen. Till senapssill och nypäärona. Som fick mig på bättre humör.
På eftermiddagen skulle päronskallen beställa en båtresa Åbo-Stockholm. Å tibaks. Ville ha den billigaste. Och bästa. Vaimo ville dessutom ha den största och finaste hytten. Kombinationen misslyckades. Förstås! Bara de absolut dyraste paikkona fanns kvar. Hur päronskallen än letade. Till slut övergav han Åbo-alternativet. Och ändrade till Helsinki. Hittade en C-hytt för 149 juuro! Men BARA om han släpade med en bil! Utan bil kostade samma hytt 180 juuro. Päronskallen slet sina typ tjugo-en-milli-meter. Miten on mahdollista? Rådfrågade både ettan och tvåan. "Du har säkert kryssat i någonting galet, som vanligt" garvade de. Tja, ännu går päronskallen och grubblar. Vad i hundan tjänar Tallink-Silja på att han släpar med sin vita, ganska rostiga? 
Vaimo joinade mig på kvällspasset. På Tunturin. Najs! Men benen kändes långtifrån najs. Jobbigt värre uppför Lannäslundsbackarna! Kände plötsligt att höger sida värkte. Shitt, shitt! Va-nu-tå? En jätteöm tumme-stor punkt strax nedanför thorax (bröstkorgen). Ifall jag minns rätt kände jag samma i början av juni. Då trodde jag att jag lutat mig för länge över pappas sjuksäng. Antagligen fel diagnos? Bet ihop. Och fortsatte springa ändå. Försökte hålla hyfsat tempo. Men var tvungen att stanna ett par gånger. Snittade strax över fem minuter på Larsmo Maxi. Helt okej. Hemma. Smorde Voltaren gel på det onda. Och slängde in ett par Burana. Hoppas det hjälper!
I morgon skall päronskallen ringa Tallink-Silja. Och fråga om det räcker med en leksaksbil. Från Matchbox?

Saldo: 16,2 km

Totalt: 2 306,0 km

Mål: + 18,0 km

Kanon: Vaimo fixade också Larsmo Maxi!

Kalkon: Smärtan i högersidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar