söndag 6 juli 2014

PAIKALLISOTTELU

Dag 187
John B trilskades i går kväll. Strödde sömnpulver på mig. Mitt under Argentina vs Belgien. Vaimo påstod att jag nickade till. Nehepp. Ei ole totta! Avslutade kvällen med den sista kvarten, Holland vs Costa Rica. John B hade resignerat. Gett upp. Trots förlängning. Och straffar. Kom i säng först vid tvåtiden.
Söndag. Vaknade puoli kahdeksalta. Hoppsan! Hade beställt väckning först nie! Steg ändå upp.  Fortfarande kanonväder. Matchdag. Pohjanmaan herruudesta. Paikallisottelu. Jaro vs VPS. Flaggdag? Eino Leino? Tja. Killen var väl någon slags suomalainen runoilija? Läste att han översatt Dantes "Divina Commedia" till finska. Då är han kanske värd en liputus-päivä. Drog på mig ärmlösa springas-pajto. Kutade pappas runda. På lätta ben. Vackert vid graven. Fick lite problem med ämnesomsättningen på loppu-suoralla. Men hann hem till hemlighuset. Nästan. Käkade gröt. Och fortsatte direkt till Keskuskenttä. För att förbereda plejset inför kvällens paikallis-ottelu. Hem sen. Tog en kort tupplur. Käkade Görans köttbullar. Mmmmm! Sköljde ner dem med Löfbergs Lila. Tillbaks till Centralplan. Träningsväskan på ryggen. Tjugo sköna varv i solen väntade. FiveFingers på fötterna. Plus tjugofyra grader. Hur najs som helst. Två minuter per varv. Alltså fem minuter per kilometer. Duschade. Och drog på mig ordningsvaktvästen.
Matchen blev ingen höjdare. Bortalaget hade två chanser. Och gjorde två mål. Shitt! Hemmalaget fick tyvärr bara in en boll. Extra surt att förlora mot VPS. Med landets överlägset värsta hejarklack. Vilka skitstövlar! Käkade potatissallad och en korv efter matchen. Peedade hem med vaimo.
Loggade mina kilometrar. Precis som förra veckan har jag också den här veckan kutat över 100 km. Najs! I sommar har jag dessutom bara haft två vilodagar. Den ena då jag var på sjukhuset med pappa. Och den andra direkt efter Utterleden-äventyret. I dag ligger jag därför bara en ynka mil på minus.
Det vackra vädret verkar fortsätta nästa vecka. På tisdag skall till Sune E. Benmangling på agendan. Och på torsdag är det tävlingsdags, Esse Runt. Nu skulle det bara gälla att få lite fart under fötterna. Kanske ett par nya dojor kunde hjälpa mig på traven? Naa-lejss. 

Saldo: 13,2 km

Totalt: 2 047,0 km

Mål: - 10,0 km

Kanon: Över hundra kilometer igen.

Kalkon: Derbyförlusten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar