tisdag 22 april 2014

BASTUCUPENS TESTLOPP

Dag 112
Avslutade pääsiäis-firandet i TV-soffan. Rätt nöjd med långhelgen. Kollade vädret för resten av veckan. Hyfsat mycket sol utlovades. Najs!
Tisdag. Jobbdag. Tävlingsdag. Kollade matchvikten. Sjuttio-komma-åtta. Ännu ett par kilo borde jag få bort till den 17 maj, GöteborgsVarvet. Kollade fejset. Orakad. Håret som ett skatbo. Ok. Det får jag ta itu med lite senare. Hoppas kollegorna har överseende idag. Jag har ju i alla fall hela och rena farmare. Käkade en stor gröttallrik. Tog gula till jobbet. Glömde handskarna på etupenkkin. Shitt! Full rulle på jobbet. Många papper att vända. Många beslut att fatta. Makaroner till skollunch. Perfekt, med tanke på kvällens lopp. Hem med gula. Sov hela vägen.
Hemma. Laddade inför Bastucupens premiär-tia. Rakade bort skäggstubben. Skalade päronskallen med kotiparturin. Lämnade sex milli. Käkade en tallrik Kellogs All Bran. Och några skedar glass. Packade träningsväskan. Räknade ut att jag måste snitta 4:24 min/km för att komma i mål på fyrtiofyra minuter. Det ska gå. Men absolut ingen lätt uppgift. De fem senaste dagarna har jag sprungit rätt mycket, två lång-, två intervall- och ett distanspass. Normalt brukar jag träningsvila en eller två dagar före ett lopp. Nååjaa. Ingen större katastrof ifall jag skulle misslyckas.
Peedade iväg till Brahes bastu i god tid före loppet. Massor av löpare på plats. Fick mitt startnummer, fyra inte fem? Käkade en banan och flydde stojet. Värmde upp vartalon. Mest för att jag läst en studie i Runners World. Enligt vilken en ordentlig uppvärmning kan höja toppfarten med tre procent. Inte illa!
Strax före sex ställde hundrasjuttio löpare upp sig på gårdsplanen. Några sammanbitna-och-taggade. Andra uppsluppna-och-glada. Jag hörde väl till båda grupperna. Fem-fyra-tre-två-ett. Rusade iväg strax efter eliten. Anette L och Niklas K vid min sida. Pulsen upp i taket på en gång. Försökte springa avslappnat. Inte stirra på klockan för mycket. Anette försvann direkt. Orkade inte följa henne. Första kilometern på 4:03. Bra öppning! Niklas försvann. Shitt! Jag vände på prick tjugoen minuter. Motvind på vägen tillbaks. Farten bedarrade något. Kilometertiderna pendlade mellan 4:10 och 4:27. Passerades strax före mål av Isac B, före detta elev från Bosund. Shitt igen! Var kom du ifrån? Sprängde målsnöret som femtiotvåa på 42:37. Helt okej för en gammal man. För två år sen hade jag 46:22 och i fjol 44:01.
Efter loppet. Joggade ner. Bastade. Studerade resultatlistan. Hittade en gammal storlöpare bakom mig, Per-Ole "Ukka" H. Han har sprungit milen på 29:40. Visserligen för trettiotre år sedan. Men ändå.

Saldo: 14,0 km
 
Totalt: 1 287,4 km
 
Mål: + 55,4 km
 
Kanon: Att slå Ukka
 
Kalkon: Att jag inte klarade mitt PB, 42:10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar