lördag 12 april 2014

ZUCCHINILASAGNE

Dag 102
Bakade Leila L:s knäckebröd i går kväll. Väntade på att få ta skivorna ur ugnen. Längtade efter första tuggan. Klockan nie var det dags. Äntligen! Hyvältä näyttää! Bröt en bit. Försiktigt. Bredde smör. Ett kilo, typ. Aaaaagh! Tvi-vale! Smakade pyton! Bränt? Vände på smörgaren. Jepp. Svart på undersidan. Inte mycket. Men tillräckligt. Shitt! Shitt! Bio-feelis. Tuggan påminde om de sista opoppade, svarta majskornen i pop-corns-lådan. Vaimo ville också smaka. Sa varken bu eller bä. Vilken besvikelse! Lade mig på soffan. Deppade och halvsov hela fredagskvällen. 
Lördag. Vaknade halv sex. Vikovill. Trodde att jag försovit mig. Pustade ut. Då jag håksade att det var vaimos Nokia. Och att det var lauantai. Najs! Men steg ändå upp. Och smällde i mig dagens första Buranados. Ut på banan strax före sju. Några plusgrader. Lite blåsigt. Mötte Henry M utanför Fitness. Off längs vår vanliga lördagsrunda, Larsmovägen Maxi. Tunga ben. Trögt och segt. Kanske för att jag kutat elva dagar i sträck? Jag vek av redan vid Marstranden. Hade bråttom till ordningsvaktskursens toinen osa.
Käkade en gröttallrik. Fortsatte till Jarokansliet. Kokade kaffe. Och bredde smörgare åt deltagarna och kursledaren, Mikael G. Tror att det uppskattades. Tre timmar senare var kompletteringskursen klar.
Päronskallen pedade till Code. Fick genast ögonen på en expedit. Kan du hjälpa mig hitta ett par farmare? Såklart. Hurdana vill du ha och vilken storlek? Päronskallen pekade på sina farmar-trasor. Såna-här förstås! Trettiotvå-tretti. Expediten överräckte ett par. Päronskallen provade. Betalade. Norpade åt sig en karamell från disken. Skitnöjd över att ha förnyat sin garderob. På två eller max tre minuter. Typ.
Hemma. Tvättade kläder. Bäddade sängar. Fixade käk. Zucchinilasagne à la Lotten S. Fortsatte till gröna butiken. Hittade nyaste numret av Runners World. Mo Farahs styrketräningsprogram. Och vårens stora skotest. Kompletterade husets mjölk-, juice- och Buranaförråd. Passade på att hälsa på mina föräldrar på hemvägen. Morsan bjöd på gröna kulor. Mmmm.
Hemma igen. Käkade zucchinilasagne. Kanongott! Trean kom hem. Gillade inte. Var tusan är pastan? Åt ändå upp. Och hastade vidare till en paint-boll-grabb-kväll. Själv tog jag en två-timmars-tupplur. Kollade sen på Premier League. Och följde med Arsenals semi i FA Cupen. Hoppades att det någon gång skulle lossna för kanonjärerna!

PS
Zucchinilasagne-receptet finns här under.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1 182,5 km

Mål: + 60,5 km

Kanon: Zucchinilasagnen

Kalkon: Knäckebrödet


Zucchinilasagne à la Lotten (4 pers)

Ingredienser:
500 g köttfärs
1 stor zucchini
100 g riven ost
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater (500g)
1,5 dl grädde
1 lagerblad
oregano, salt, peppar (efter behag)

Step One:
Skala och skiva zucchinin. En osthyvel funkar skitbra!

Step Two:
Finhacka och fräs löken.
Blanda i och bryn köttfärsen.
Blanda i tomatkrosset.
Krydda med lagerblad, oregano, salt och peppar.
Låt såsen puttra under lock i tio minuter.
Smaka!

Step Three:
Smörj en ugnsform.
Täck bottnen med ett zucchinilager (hälften)
Fortsätt med köttfärssås (hälften)
Sen zucchini (resten)
Sen köttfärs (resten)
Toppa med den rivna osten

Step Four:
Grädda 20 minuter i 225 grader.

Bon Aptetit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar