fredag 18 april 2014

GOOD FRIDAY

Dag 108
Skärtorsdagskväll. Vände rostbiffen i ölhavet en gång i timmen. Kollade på Halvåttahosmej. Stängde av plattan efter fyra timmar. Kröp ner i dubbelsängen. Sovmorgon väntade. Hur najs som helst!
Good friday. För så heter långfredagen på engälsk enligt min kollega Gitte F. Sovmorgon. Steg upp seitsemältä. Käkade havregrynsgröt. Skalade potatis. Gjorde potatismos. Och en magisk sås till rostbiffen. Förberedde dagens långpass. Hästsalva på ryggen. Varmuuden vuoksi. Lade upp ett inlägg på ansiktsboken. För att få någon att springa med.
Ut på banan kymmeneltä. Mulet och lätt duggregn. Hoppades att någon skulle dyka upp vid Fitness. Nehepp. Stötte på Milla och hennes dotter Ida-Marie J. Den senare gillade min outfit. Thanks! Det var nog bara på säkä. Ut mot Staffansnäs. Löpningen kändes okej. Inte mera. Mötte Bo L vid gamla roskgräve. Han slog följe. Najs. Farten skruvades upp ganska ordentligt. Medvind. Mötte Philip M och Jonas H. Bytte några ord med dem. Saftpaus vid Strandcamping. Bo fick en pullo av mig. In mot stan igen. Började få tungt att följa. Var tvungen att be om en kort vilopaus. Vi skiljdes åt vid galgbacken. Tack så mycket för sällskapet och farthållningen! Skyllde dagsformen på gårdagens intervaller. Fick ihop drygt två mil.
Äntligen hemma! Slet av mig de genomsura träningskläderna. Ställde mig på vågen. Sextio-åtta-komma-sex. Göta Petter! Min bästa notering på typ hundra år. Visserligen direkt efter ett långpass. Men ändå! Duschade. Drack kaffe. Käkade ägg, bacon och de sista smulorna av mitt brända knäckebröd. Lade mig på soffan. Fullständigt utpumpad. Somnade. Förstås.
Vaknade. Betydligt piggare. Fixade käk åt ettan och trean. Tror att de gillade. Eftersom de vräkte i sig typ halva två-och-ett-halv-kilos rostbiffen. Tvättade kläder och bäddade sängar. Tog itu med ett nytt knäckebrödsbak. Skam den som ger sig. Svagare värme. Tjockare deg. Läste nyaste Runners World. Om hur Mo Farah tränar. Och om hans satsning på London Marathon. Som sprangs i söndags. Noterade att han kommit åtta där på 2:08:21. Och att han var besviken över både placeringen och tiden.
Vaimo bjöd sen på pascha. Käkade en rejäl portion. Mmmmm! Pedade sen iväg till mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Morsan bjöd på morotskaka och gröna kulor. Farsan berättade om deras senaste Tammerforskeikka. Solen tittade fram. Och Good friday sjöng på sista versen. I morgon bitti skall jag med Henry M på sedvanlig lördagslänk. Sju-tretti från gårdsplanen till stans bästa gym. Häng på! 

Saldo: 20,4 km

Totalt: 1 236,0 km

Mål: 48,0 km

Kanon: 68,6 kg

Kalkon: Dagsformen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar