fredag 25 april 2014

BLYTUNGT

Dag 115
Snåltanden värkte i går kväll. Kunde inte låta bli påsen med påskägg. Inte heller säga nej tack då vaimo frestade med Rainbows karamellglass. Mmmm! Satt sen och jäste i soffan. Samvetet gnagde. Måste nog skärpa mig?
I morse. Jättetrött. Skippade käket. Drog på mig träningskläderna. Hur tusan skall jag orka springa nu? Kallt dessutom. Lasse B bakom gula ratten. Lovade droppa min väska som vanligt. Jag klev av vid gamla lanthandeln i Holm. Kutade norrut. Solen i ögonen. Blytunga ben. Dåligt flås. Jobbigt. Bet ihop. Lyckades få upp farten. Naalejss. Motstod frestelsen att stanna och vila. Plockade upp träningsväskan mitt i byn. Svängde in på skolgården. Stora skolklockan visade 7:10.
Duschade. Kollade pulsen från morgonlänken. Ovanligt hög? Tyckte väl att det gick tungt. Käkade ett par smörgare. Hann förbereda en hel del innan kollegorna och eleverna strömmade in. Risgrynsgröt till skollunch. Rastvaktade i en värmande vårsol. Utan mössa och jacka. Najs! Hade sammankallat kollegorna till ett långt planeringsmöte på eftermiddagen. Gissar att jag inte fick någon guldstjärna för det beslutet. Men mötet gick bra. Och vi fick mycket gjort. Monica L-L bjöd på smörgåstårta. Liftade hem med Charlotte R, en kollega. Hämtade lite risgrynsgröt till Trädgårdsgatan. Fick ett paket Juhla Mokka i utbyte. Trampade hem i solskenet. Hem till fredagsmyset. Vecka sjutton i hamn.
Ettan och vaimo väntade. Båda ville ha käk. Päronskallen inventerade jääkaappin. Tomt! Föreslog havregrynsgröt. Men möttes av burop. Hittade ett par lövbiffar i frysen. Lade dem i en stekpanna. För att tina upp löven i ugnen. Vaimo kom rusande. Vad sjutton håller du på med? Ser du inte att det finns plast på handtaget. Nope, var? På undersidan av handtaget så klart! Att du som femtiofem-åring aldrig lär dig, suckade den hulda. Femtio-fyra, pep päronskallen.
Printade ut startbeviset till GöteborgsVarvet. Över sextio-fyra-tusen anmälda. Tre gångerfler deltagare än till Stockholm Marathon! Tjugosex startgrupper! Jag hade hamnat mitt i fältet. Startgrupp tolv.
Fredags-mys-middagen blev riktigt lyckad ändå. Biffarna höll nästan havre-gryns-gröt-klass. Päronskallen avrundade med lite memma från påsken. Ettan rusade vidare till na-koortspelasi-me pojka. Tog ut roskispåsen. Päronskallen trodde inte sina päronögon.
Fick ett meddelande på ansiktsboken. Markus S lovade betala en tia för mitt espressokaffe. Snällt. Men jag ska ge honom ett paket på nästa Bastucup. Alldeles gratis.

Saldo: 11,8 km

Totalt: 1 309,8 km

Mål: + 44,8 km

Kanon: Monicas smörgåstårta.

Kalkon: Blytunga ben och dåligt flås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar