torsdag 24 april 2014

ESPRESSO

Dag 114
Efter Jaros seger mot Lahtis. Peedade hem. Nöjd och belåten. Kollade på Janne Josefsson i Uppdrag Granskning. Om nazistiska svenska motståndsrörelsen (SMR). Göta petter vilka päronskallar det finns i vår Herres hage! Ettan dök plötsligt upp. Gick raka vägen till kylskåpet. Suckade över de tomma hyllorna. Ja, ja. Men vi visste ju inte att du skulle komma!
I morse. Drog på mig träningskläderna. Peedade iväg till gula startplatsen. Brrrrr. Svinkallt. Fick mina bortslarvade handskar av Lasse B. Najs! Funderade på att hoppa av vid gamla lanthandeln i Holm. Men skippade tanken eftersom jag hade för lite på mig. Hittade ett par extra byxor i skolan. Kutade i stället runt byn. Väldigt vackert i soluppgången. Men jobbigt. Trots att jag vilade igår. Stannade för att hämta andan ett par gånger. Fick ihop en dryg mil.
Käkade gröt. Och ett par smörgare. Ringde Matkahuolto ett par gånger. Fick till slut tag på en kille. Kyllä se on meillä täällä. Hyvä, kiitos! Fortsatte arbetsdagen med kontorsjobb. Spelade pesäpallo med treorna. Avslutade dagen med ett planeringsmöte inför skolans hundraårs-jubileum, tjugo-femton. Tillsammans med byns nestor Fredrik B, pensionerade rektorn Karl-Johan F och Sonja F, journalist och en av mina forna elever. Många idéer. Fredrik berättade skolminnen. Tog femmans buss hem. Jättetrött efter en lång arbetsdag. Hämtade kännykkän från Trädgårdsgatan. Som morsan hämtat åt mig från Matkahuolto. Många missade samtal. Och ett par SMS från Henry M. Ringde honom. Henry ville ha mig ut på kvällslänk. Nope. Orkar inte. Måste vila i kväll. Dessutom sprang jag i morse. Då du ännu sov! Seli, seli, grymtade Henry. Men gav sig då jag berättade att hans Helmke-pajto äntligen hade kommit till Jaros office.
Hemma. Päronskallen hann vila en kvart. Hastade sen vidare till Posten. Hämtade ut sitt MOAK-kaffe. Läste på paketet. This blend has a really special taste with subtile flavours of liquorice and chocolate. The aroma of this coffee is extremly persistent, lingering even several minuters after drinking. Päronskallen fattade typ hälften av texten, men gillade det han förstod. Kokade kaffet i kaffebryggaren. Snålade. Tre skopor, mot normala fyra. Väntade ivrigt på den första klunken. WTF! Tvi vale! Smakade pyton. Påminde om kaffet på RAX. Vilken enorm besvikelse. Kollade forsedeln. Fjorton och nittio. Fjorton och nittio! För den summan skulle han ju få typ fyra paket Juhla Mokka från gröna kauppan. Vaimo påstod att kaffet smakade beskt. Päronskallen kollade sin tilaus på nytt. Konstaterade att han beställt espressokaffe. Voj raatis, raati! Slutet på varudeklarationen stämde åtminstone. Aroman lingeringade fortfarande i päronmunnen. Fy och tvi för espressokaffe!

Saldo: 10,6 km

Totalt: 1 298,0 km

Mål: + 44,0 km

Kanon: Fick tillbaks handskarna och kännykkän.

Kalkon: Kaffe-kauppan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar