söndag 20 april 2014

MARSTRANDEN SPA

Dag 110
Efter påskbrasan och besöket på Trädgårdsgatan. Kollade på Svärjes Talang med vaimo. Kröp i säng vid elvasnåret. Drog täcket över huvudet. Trean ringde. Typiskt! Kan du hämta mig från Larsmo? Suck och stön! Varför just jag? På med paltorna igen. Rattade svarta, nytvättade till bruudes (treans) i Luoto.
Påskdagen. Sov till åtta. Kollade matchvikten. Under sjutti. Knappt, men klart. Najs! Käkade ägg och bacon. Leila L:s ell-håå-see-eff-frö-knäcke. Kaffe. Ettan kom hem från jobbet. Söök fram ett par fotis-skooa, match i kväll. Mumlade arbetaren innan han somnade.
Vaimo och jag slappade hela aamupäivän. Jag satt i duschen. Blötte föötre. Marstranden Spa! Grattade syrran med ett textmeddelande.  Och läste en intressant artikel i Runners World, Run the Rann. Ett annorlunda traillopp i Indien. Världens största saltöken. Passade åxå på att beställa två kaffepaket, Moak från Crema. Hoppas det smakar lika gott som då jag drack min första kopp! Efter fotbadet lånade jag vaimos fotskrapa. Filade typ en decimeter av vänstra stortåns insida. Kände mig betydligt lättare efteråt. Käkade zucchinipasta till lunch. Smakade nada. Antagligen glömt att salta? 
Efter den miserabla lunchen. Tog päronskallen sin vaimo och hennes svarta till Vexala. Till päron-föräldrarnas sommarstuga vid havet. Hyfsat väder. Men rått och kallt i kämppän. Päronskallen försökte göra upp eld i öppna spisen. Dömt att misslyckas! Gjorde slut på allt tidningspapper. Vägrade slänga i Bamse och hans Farmor. Elden slocknade. Gång-på-gång-på-gång. Hördu, det röker in, upplyste den hulda försynt. Päronskallen, som tuggat rök den senaste halvtimmen, gav inte mycket för den upplysningen. Tog stegen. Klev upp på taket. För att utplåna det förmodade skatboet. Nehepp! Öppnade dörren till stugan. Elden tog fyr. WTF? Röken försvann. Inte helt. Men nästan. Päronskallen fattade nada? Vaimo ställde sig vid spisen. Kokade kaffe. Bjöd på chokladkex. Plus en minimal och äcklig påskbakelse. Päronskallen kände att det grävde i päronkistan. Ville ha mer? Jepp, vad annat packade du ner? Ingenting! WTF igen! Skojar du? Två kex och en påskbakelse? Hur tusan skall jag överleva på det? Tja, vi skulle ju bara dricka kaffe här. Sa du ju. Hmmmm. Det sa jag väl inte? Efter två timmars passivt rökande i en iskall kämppä hade päronskallen fått nog. Packade in vaimo i framsätet. Kollade att elden slocknat. Rattade tillbaks till civilisationen. Villaliv är inget för päronskallar. 
Tillbaks i Marstranden Spa. Såg slutet på Hull-Arsenal. Kanonjärerna tog en solklar bortaseger. Najs! Drog på mig träningskläderna. Käkade banan. Joggade iväg till Hamnskogen. Intervalldags. Precis som för två veckor sen. Fyra varv. I maxfart. Med mjölksyra upp till öronen. Då 7:02-6:57-6:49-6:54. Jag var jättenöjd med de tiderna. Vilket jag inte borde ha varit. Nu hade jag ett helt annat tempo,  6:18-6:13-6:18-6:23. Träffade en ung kille som hade precis samma upplägg. Kollade hans tider. Killen hade sprungit typ minst minuten snabbare! Shitt! Aldrig får man vara riktigt nöjd. Hmmm? Vad heter du? Victor M från Mäenpää SkiTeam. Ahaa! Då fattar jag. Joggade hem. Rätt nöjd ändå. Killen var ju ändå trettiofem år yngre. Mina ben kändes dessutom oerhört lätta. Hoppas den känslan sitter i. Åtminstone till i övermorgon. Till premiären av årets Bastucup.

Saldo: 11,2 km

Totalt: 1 262,2 km

Mål: + 52,2 km

Kanon: Intervalltiderna

Kalkon: Strulet vid fajer-plejsen (öppen spis)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar