tisdag 19 augusti 2014

ETT LITET GRÖNT PAKET

Dag 231
Det utspillda sockret tvingade päronskallen till sakko-kassan. En juuro, fastställde den hulda. Svarande hade inget att invända. Nickade bara från sin soffa. Och fortsatte att fokusera på Idol-premiären. Göta Petter vilka mistlurar! Men kul! Kröp i säng efteråt. En juuro fattigare.
I morse. Vaimos börth-dej. Smög upp för att inte väcka jubilaren. Tisdagsinvägning. Sjuttio-komma-åtta. Tja. Som förr. Typ. Kollade samalla att jag kommit ihåg att spola. Hämtade sen ett grönt paket från träningsväskan i bastun. Bra gömställe! Vaimo rör aldrig i livet mina svettiga paltor. Ens med tång! Ställde paketet bredvid dagens ÖT på köksbordet. Sååjaa. Nu kan hon vakna. Drog på mig shorts och mössa. Kutade pappas runda. Till skillnad från igår var det rätt livat ute. Mötte till och med en kille på cykel. Från krogen? Inbillade mig att jag höll bra fart. Men misstog mig i mörkret. 
Efter morgonpasset. Käkade dagens första gröttallrik. Väckte den hulda med ett hurtigt Har-den-äran-på-födelsedagen-du-hittar-paketet-på-köksbordet! Packade ryggväskan. Ett par löpskor fick också hänga med idag. Och skyndade mig till gula.
På jobbet. Korrigerade mitt budgetförslag enligt nya direktiv. Höll fyra lektioner. Och avslutade dagen med en knapp mil, Bosundrundan. Första gången sen i våras. Benen kändes inte helt hundra, men pinnade på rätt bra ändå. Strax under fem minuter kilometern. Skönt att ha båda passen fixade före klockan tre! Stoppade en pannlampa i väskan. Och stängde dörren till rektorsexpeditionen.
Tog gula hem. Sov hela vägen. Möttes vid gula ändplatsen av mörka moln. Precis som igår. Ösregnet kom som ett brev på posten. Rusade in under gula taket. Väntade typ tie minuter. Och peedade hem sen. Bara ykkönen hemma. Skrek genast efter mat. Fixade käk åt honom. Som hastade vidare till en division-fyra-match. Medan jag sträckte ut benen på soffan. Tillsammans med Harry Hole. Somnade. Förstås. Vaknade två timmar senare. Vrålhungrig. Käkade dagens andra gröttallrik. Peedade till gröna. Efter bakelser till kvällskaffi. Få se om svaranden får ris eller ros för paketet-på-köksbordet? Tja, man vejt aldär?

Saldo: 14,0 km

Totalt: 2 613,0 km

Mål: + 72,0 km

Kanon: Två-timmars-tupp-luren.

Kalkon: Tillbaks över sjutti, alltså kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar