lördag 2 augusti 2014

SPJÄLL-DI IPI

Dag 214
I går kväll. Vaimo hade köpt en liten bubbelflaska på båten. Att dela. Kihlauspäivämme kunniaksi. Men det var det ingen av oss som kom ihåg. Och vår trettio-fjärde förlovningsdag blev därför obubblad.
Andra augusti. Två månader sen pappa dog. Tänker på honom varje dag. Började dagen med hans runda. På lätta ben. Rejält under tjugofem minuter. Najs! Käkade. Och läste fyra dagars ÖT. Imponerades över Sandra E:s framfart i Kalevalaspelen. Vilken tjej! Jag hoppas hon står på EM-prispallen i Zürich! Efter tidnings-plöjandet tog jag itu med statens järnvägar. Nu jädrans! Fyllde i en blankett och sökte kompensation för den über-långa hemresan. Får jag tillbaks halva utgiften är jag nöjd. Annars inte. Såheså. Fortsatte till gröna med vaimo. Jonas H ringde. Bad mig hänga med på ett kvällspass? Absolut. Storhandlade i gröna kauppan. Efteråt käkade vi lövbiff och pikka-lakan i kuvösen. Sen peedade jag med vaimo till vår närbutik. Köpte en vit rosbukett av trevliga Mia Ö. Fortsatte till pappas grav. Morsan var också där. Snackade lite med henne. I nästa vecka skall vi beställa en fin gravsten. Tog sen en tupplur. Väntade att Jonas skulle ringa på nytt.
Träffade den nyblivna två-barns-pappan vid galgbacken. Kutade till Hamnskogen. Sprang två varv. Första varvet i normalfart. Vilade lite. Sen gasade vi på. Spjäll-di ipi. Redan efter första backen låg jag nära maxpuls. Pumpen jobbade som besatt. Jonas verkade knappt andfådd! Shitt! Men väntade snällt på mig. Och drog oss runt på 6:13. Pust, stånk, stön! Fortsatte hemåt i fem-minuters-fart. Tack och hej! Och ja, nu minns jag. Din förstfödda heter ju också Hilma. Precis som tvåans peed! Ja just det, flinade Jonas.
Hemma. Pustade ut med en Risifrutti XL. Rattade in barfotakillen åt vaimo på TV4 Play. Och loggade under tiden mina kilometerar på jogg.se. Av sajtens hundra-fem-tusen-tre-hundra-tjugo-sex medlemmar ligger jag just nu på sextio-tredje plats. Kanske jag kan fira det med den bortglömda bubbel-flaskan? Som vaimo köpt till vår förlovningsdag. Hmmm? Vågar jag fråga?

Saldo: 17,6 km

Totalt: 2 378,6 km

Mål: + 24,6 km

Kanon: Kvällspasset med Jonas.

Kalkon: Jobbiga andra varvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar