tisdag 5 augusti 2014

I GAMLA HAMN

Dag 217
Avslutade måndagskvällen tillsammans med Martin Beck. Ett avsnitt jag sett typ minst tusen gånger. Kröp i säng efteråt. Drömde om sitt alter ego, Päronskallen. Tillsammans med vaimo i Thailand. På party. En blöt tillställning. Alla drack. Och skulle sen byta festplats. Päronskallen satte sig vid ratten. Förstås. Tok-körde. Men saktade in då han fick syn på en polispatrull vid vägrenen. Hjälp! Men konstaplarna var upptagna med andra bilister. Och lät päronskallens ekipage passera. Pust! Nära ögat, flinade chaffisen. Men blev i nästa ögonblick stoppad av polispatrull två. Bistra thailändska biff-poliser. Typ FBI. I Thailand? Päronskallen hamnade att blåsa. Vilket han gjorde, så försiktigt som möjligt. Samtidigt som han bad en tyst bön om att alkomätar-kanistern (!) skulle vara trasig. Nehepp. Det var den inte. Ett rejält utslag. Som blev ännu större då en av konstaplarna kickade till kanistern. Tusen tankar flög genom päronkontoret. Typ. Och jag som bara druckit en mellanöl och ett glas bubbelvatten på hela sommaren. Det är orättvist. Och. Vad skall mina elevers föräldrar säga? Om de får veta att skolans rektor fast för rattfylla. Och. Hur länge måste jag sitta inburad? Thailändska fängelsevakter är nog skit-stränga? 
I morse. Befriades från drömmen av min Nokia, halv sju. Jublade över att drömmen just var en dröm.  Tisdagsinvägning next. Har glömt att väga mig de två senaste tisdagarna. Nu visade vågen prick sjuttio. Jämnt och bra. Bara ett kilo kvar till min idealvikt! Kutade pappas runda. Rätt trögt. Käkade gröt och surdegs-smörgare. Peedade sen till Trädgårdsgatan. Och därifrån till Henry M:s kontor. Tillsammans med mamma och syrran. Valde ut två gravstenar som Henry skulle skissa på åt oss. Sen besökte vi pappas grav. Jag peedade hem via lähikauppan. Hemma. Fixade käk åt hotellets gäster. Själv nöjde jag mig med rester från i går.
Efter lunchen fortsatte vaimo och päronskallen till Gamla Hamn. För att tvätta mattor. Lika varmt som igår. Och ganska gott om plats vid baljorna. Päronskallen fick syn på en snygg tjej. Som gned sina mattor. Iförd alltför små underbyxor. Typ. Ett rosa band och lite till. Päronskallen trodde han såg i syne. Fick också lägga band på sig. För att inte stirra. Alltför intensivt. Men. I sitt förvirrade tillstånd. Tvättade han samma matta två gånger. Men bara på ena sidan. Tur att vaimo har överseende med dylika fadäser. 
Startade kvällspasset i tryckande hetta. Plus trettio-två grader. Kutade Larsmo Maxi. Benen kändes jätteslöa. Och hela passet blev en kamp om att ta sig runt. Svettades floder. Pausade typ tusen gånger. Vätskebrist? Tja, jag vet inte? Men knappast något att oroa sig över. Avslutade passet i Fitness-bastun. Inte för att jag behövde mera värme. Utan för att jag inte orkade stå i duschen. 
I  morgon fyller Robin van Persie, Lucille Ball......och päronskallen. Päronskallen har önskat sig en näs-hårs-trimmer. Det saknar nog de två förstnämnda. Eventuellt?

Saldo: 16,0 km

Totalt: 2 426,0 km

Mål: + 39,0 km

Kanon: Att drömmen var en dröm.

Kalkon: Kvällspasset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar