söndag 17 augusti 2014

GULDET BLEV TILL SAND

Dag 229
I morse. Sov till typ åtta. Kutade pappas runda i fivefingers. Käkade dagens första gröttallrik. Och väntade på att herrarnas maratonlopp i Zürich skulle starta. Ett sjuttiotal löpare på startlinjen. En polack ledde loppet ända fram till 35 km. Sen tog hans krafter helt slut. Och avbröt efter att italienaren Meucci passerat. Hann precis se målgången innan jag var skyndade mig till en jordfästning i Kronoby. Mötte mina kollegor utanför kyrkan. Jens L tyckte jag borde köpa mig en betydligt mindre kostym. Instämmer. Fattar inte vad jag tänkte på då jag köpte den? Typ sju nummer för stor. Minst! Letade reda på vår bukett i kyrkan. Och stegade upp till kistan. Tillsammans med Christina L. Läste vår vers. "Du går ifrån oss, men är ej borta. I våra tankar du lever kvar." Vila i frid Rurik!
Efter jordfästningen. Rattade svarta hem. Käkade två filkoppar. Drog på mig Kinvarorna. Kutade Larsmovägen Maxi. Märkte att benen fortfarande var rätt slitna efter urladdningen i fredags, Lövö Run. Mötte Niklas K på omfartsvägen. Han hade sprungit skitlångt, typ 35 km. Hade vätska på ryggen. Toppen, enligt Niklas. En sån vätske-väska vill jag också ha! 
Hemma. Käkade dagens andra gröttallrik. Borde du inte variera din kost. Åtminstone na liiti, suckade vaimo. Jo, det borde jag väl nog. Bänkade mig framför sen framför EM-rutan. Gladdes åt Mahiedine Mekhissi-Benabbads seger på 1500 meter. Vilken kille! Jag tycker att han straffades alltför strängt efter segern på dubbla sträckan. Såheså.
Sen var det äntligen dags för Sandra E att springa hem minst en medalj åt Finland. Under första kilometern såg allt bra ut. Sandra ledde klungan. Sen vet jag inte vad som hände? Sandra halkade efter. Meter för meter. Slutade nia. Antar att hon är rejält besviken med den placeringen? Guldet blev till sand. Tyvärr! Men Sandra är ännu ung. Och en jättebra idrottare. Såheså.
Loggade dagens saldo. Konstaterade att jag sprungit nästan hundra kilometer under höstterminens första jobbvecka. Helt okej för en gammal man! 

Saldo: 16,5 km

Totalt: 2 584,6 km

Mål: + 65,6 km

Kanon: Ruuskanen-Pitkämäki

Kalkon: Att jag ännu inte kommit igång med långpassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar