måndag 18 augusti 2014

SAKKO-KASSAN

Dag 230
I går kväll. Päronskallen dåsade framför dumburken. Repriser. Typ. Solsidan och Helenius hörna. Med Victoria S. Vaimo passade på att lansera en listig utmaning. Hördu ........ Hör du nu? Päronskallen var helt uppslukad av gästen i hörnan. HALLÅ! Mmmm. Kan vi göra så att varje gånger du eller jag gör något tokigt. Typ att du glömmer att spola. Då hamnar du att betala typ böter till en gemensam resekassa. En ...... eller fem euro, föreslog den hulda. En slags sakko-kassa. Tja, det kan vi väl. Men är det bara jag som skall betala? Naturligtvis, smålog initiativtagaren. Det är ju du som gör bockar. Typ hela tiden. Men tänk! Hur mycket vi får resa. Hmmm? Tja, jag vet inte riktigt? Måste sova på saken. Kröp i säng strax efter tie. Men somnade först vid midnatt. Vilken infernalisk utmaning! 
I morse. Kravlade mig ur sängen tjugo över fyra. Mörkt. Stor skillnad jämfört med de ljusa sommarmånaderna. Kutade pappas runda. Bra fart under tååna-skooa. Men tog det försiktigt på stigen upp mot radio-mast-backen. Rädd att snubbla. Snart måste jag nog leta fram pannlampan. Sorgligt, men sant. Vackert med ljusen som lyste på gravgården. Kom hem strax före fem. Konstaterade att jag inte mött en enda levande själ.
Päronskallen kokade gröt. Satte sig sen ner för att riktigt njuta av älsklings-käket. Med smöröga, chiafrön, mjölk och strösocker som "grädde på moset". Greppade sockerburken. Klämde den onödigt hårt. Bottenplattan ramlade av. Voj, skåånis skååni! Typ ett kilo strösocker välde ut. Ett halvt kilo i tallriken. Lika mycket på golvet. Resten på bordet. Vem tusan har fyllt på sockerburken? Och inte fått fast bottenplattan kunnolla? Hmmmm? Tänk, tänk! Antagligen jag själv, suckade päronskallen till slut. Tog fram sopborsten. Sopade bort alla bevis. Omsorgsfullt. För att inte genast bli bötfälld. Käkade sen världens godaste (och sötaste) kaura-puuro-lautanen. 
Till jobbet med gula. Steg av mitt i byn. Fick ögonen på flera jätte-skyltar. Som kungjorde att en cirkus skulle besöka skolgården. Redan i kväll. WTF? Visst tusan borde någon frågat skolans rektor? Åtminstone! Nå-jaa. Barnen gillar säkert besöket. Och jag har ju ändå inte hjärtat att säga nej. Avslutade dagen med ett lärarmöte. Och sov hela vägen hem. Peedade hem i världens ösregn. Göta Petter vad våt man kan bli på en dryg kilometer! Slet av mig precis allt då jag kom hem. På med torra kläder. Käkade en filkopp. Fortsatte sen direkt till Fitness. Sprang en knapp mil i fem-minuters-fart. Hur lätt som helst. Avslutade passet på bastulaven. Tillsammans med min gode vän, Cay H. 
Hemma. Vaimo undrade vad som knastrade under hennes fötter? Insåg att jag var avsöjad. Få se om jag hamnar att betala en? Eller fem juuro för strösockret?

Saldo: 14,4 km

Totalt: 2 599,0 km

Mål: + 69,0 km

Kanon: Att Idol startar i kväll.

Kalkon: Sockerburken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar