fredag 22 augusti 2014

UNGARNA UR BOET

Dag 234
Dödstrött i går kväll. Drack kvällskaffi. Åt en smörgare. Stupade i säng strax efter att barfotakillen presenterat sin underbara paprikasallad, modell ljummen. 
I morse. TGIF! Kände mig hyfsat utvilad. Mötte ettan i köket. Med en Dagobert-natt-macka i handen. Gomorron eller egentligen gonatt! Drog på mig Kinvarorna. Och kutade pappas runda. Antagligen den enda runda jag hinner med idag? Hyfsat tempo. Avslutade med en trehundra-meters fartökning. Käkade. Och fortsatte till jobbet med gula. 
Jobbade så gott som hela dagen med schemaläggningen i Wilma, ett skoladministrationsprogram. Fick hjälp av min kollega Jens L. Mannagrynsgröt-med-kanel-socker-och-soppa till skollunch. Elevernas favoritkäk. Och mitt. Godare finns inte! Såheså. Sen. Äntligen. Efter rader av misslyckanden. Typ en kvart före gulas avgång. Lyckades jag publicera elevernas schema på Wilma. Otroligt skönt! Vilket lyckorus! Tusen tack för hjälpen Jens och Andreas H! Skyndade mig till gula på nytt. Janne S bakom ratten. Tusans trångt och varmt i gula bänkarna. Noterade att radiatorerna på golvet var påslagna. Blåste varmluft i rumpan. Det kunde jag gott klarat mig utan. Vilket jag snällt påpekade då vi kom till Jeppis. Janne bara skrattade. Lovade åtgärda problemet till nästa resa.
Hemma. Packade svarta knökfull med tavara. Minstingen, alias trean skulle lämna boet. För att gå i farsans fotspår. Studera till klasslärare i Vasa. Vaimo och flickvännen Joanna K hängde med. För att ställa i ordning studiekämppän. Åkte via Nykaabi. Inget smart vägval. Juthbacka marknad. Göta Petter, det tänkte jag inte på. Fattar inte vad besökarna sysslade med i ösregnet? Men trafiken löpte i alla fall smidigt. Det gjorde den däremot inte då vi kom till ett brobygge i Kvevlax. Mötte typ tusen bilar. På väg norrut. Alla i kö. Vilken kö! Den längsta jag någonsin sett. Överlägset. Typ sju eller åtta kilometer lång. Från Kvevlax. Till Stormossen. Stackars människor! Missade nog fredagsmyset i kväll? Äntligen framme. Alla i svarta var vrålhungriga. Svängde in till Rax. Men tänkte på Eva-Maria E:s råd åt mig i går. Och käkade mest proteiner. Före vi installerade minstingen på Timmermansgatan köpte vaimo tre matkassar åt honom. Det behöver han nog. På hemvägen kurvade vaimo och jag in till Il Banco efter två paket italienskt bönkaffe. Det kan vi nog behöva. För att trösta oss. Med alla ungarna ur boet. Njaae, inte riktigt. Ettan jobbar ännu ett par veckor. Och kräver full service av personalen på Marstranden Bed & Brekfast. 

Saldo: 5,0 km

Totalt: 2 644,2 km

Mål: + 70,2 km

Kanon: Lyckades äntligen publicera elevernas läseordningar.

Kalkon: Hann bara med ett pass idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar