söndag 3 augusti 2014

LAIDASTA LAITAAN

Dag 215
Lördagskväll. Letade efter en dansk thriller på SWE-filmer, Kartellet. Vaimo korkade upp bubbelflaskan. Delade innehållet i två pytte-glas. Utbringade en något försenad skål! Kihlaus-päivämne kunniaksi. Rullen var bra. Bubbelvattnet smakade ännu bättre. 
I morse. Sov länge. Vaknade med huvudvärk. Drog ändå på mig kinvarorna. Och kutade pappas runda. Tunga ben. Misstänkte gårdagens tokrunda i Hamnskogen? Mötte en trevlig, äldre dam vid pappas grav. Som berättade att hennes make också låg i Tempellunden. Och att hon jobbat i Vestersundsby skola tillsammans med min mamma. 
På eftermiddagen gjorde vaimo och jag ett blixtbesök till jobbet. Tömde skolan postlåda. Och hämtade hem ettans micro åt trean. Rattade vidare till Bastuhamnen i Larsmo. Svärfar Bruno B mötte oss med Bustern. Skjutsade oss till deras villa på Lill-Grundön. Vaimos brors familj var också där. Slappade hela dagen. Käkade Atrilli och perunasalaatti. Svärmor bjöd på kaffe. Bergwalls grisar. Mmmm! Somnade på bryggan. En helt najs eftermiddag!
Kutade hem från Bastuhamnen. I kinvaror och bar bringa. Började försiktigt. Speedade upp farten. Kilometer för kilometer. Benen kändes som pånyttfödda. Andningen funkade hur bra som helst. Vilken skillnad från i morse! Laidasta laitaan, som finne pa sej. Trettonde och sista kilometern kutade jag på fyra-noll-sex. Kanon! Träffade Örjan R utanför vår kämppä. Har inte sett honom på hela sommaren. Passade därför på att IRL-tacka honom för senast. Då vi i samband med min pappas begravning kom körande i kortege. Från Munsala kyrka på väg till Pedersöre gravgård. "Strax innan vi svängde in mot Jakobstad. Såg jag två bekanta löparprofiler, Örjan R och hans granne. Båda stannade. Tog av sig sina kepsar. Klockrent." Ahaa, vi visste inte vem som skulle begravas. Men vi stannade ändå. Varmuuden vuoksi, replikerade Örjan.
Hemma. Loggade dagens saldo. Och summerade vecka trettio-ett. Drygt nie mil fick jag ihop. Inte min bästa vecka, men helt okej. I morgon börjar sista sommarlovsveckan. Varmt väder har utlovats. Antagligen måste jag nog pallra mig till jobbet ändå.

Saldo: 18,0 km

Totalt: 2 396,6 km

Mål: + 31,6 km

Kanon: Kvällspasset

Kalkon: Morgonpasset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar