lördag 30 augusti 2014

PÅ VEDABACKAN

Dag 242
Fredagskväll. Dödstrött. Orkade med kvällskaffet och Hauskat kotivideot. Men sen var det kört. Vad tråkig du är, tyckte vaimo. Det är ju fredagskväll. Men var är fredagsmyset? Hjälps inte, jag hör till gambälfolttji. Måste få sova. Smög i säng kvart över nie. Ställde Nokian på sovmorgon. Somnade heti.
I morse. Masade mig upp sju. Lätt huvudvärk. Drog på mig shortsen och kinvarorna. Måttligt inspirerad. Träffade Henry M vid Galgbacken halv åtta. Kyligt. Frös lite om fingrarna. Off längs Larsmovägen Maxi. I pratfart. Benen kändes tröga ändå. Följde Henry till hans kämppä. Fick ihop en-och-en-halv mil. Och passerade mitt gamla månadsrekord. Trots att augusti ännu inte är slut. Najs. Fyra-hundra-två kilometer i hamn.Och ännu ett långpass i morgon. Har jag tänkt.
Hemma. Käkade. Och återvände till sänghalmen. Sov hela förmiddagen. Antagligen för att jag behövde det? Packade sen ner ett par Atrilli. Ett par smörgare. Och lite potatissallad. Hämtade peräkärryn från RMG. Och farsans fransman från Trädgårdsgatan. Fortsatte mot Vexala. Till mommos gamla stuga. Stannade vid Cindys. Käkade en baconburgare. Mmmmm! Fyllde sen släpkärran med ved från mommos veda-liider. Rätt jobbigt. Varmt och dammigt. Svettades floder. Fortsatte till mammas och pappas villa. Soligt och vackert väder ute vid havsbandet. Lassade av veden. I en någorlunda snygg trave. Slet av mig jackan och skjortan. Torkade svetten. Mission compleeted. Kokade kaffe. Åt smörgare och rå Atrilli. Toppade med en näve Marianne. Gick sen ner till bastun. Till en cistern som farsan i tiderna släpat dit. För att samla regnvatten i. Hade med mig en ny kran till den. Som Henrik E på Fluid Bag konstruerat. Kranen passade perfekt. Jublade. Det tror jag pappa också gjorde. På andra stranden. Mamma har berättat för mig hur han kämpade för att fixa fram en ny kran. Men gått bet med uppgiften. Önskade därför att han hade varit med mig i dag.
Lite senare på dagen. Fick besök av moster Gretel och kusin Anders N. Snackade en stund med dem. Kollade sen lite resultat från Venetsialaismaraton i skinnstaden. Bo L hade vunnit 50-årsklassens halvmara. Överlägset, 1:23:35. Grattis Bo till segern och till den fina sluttiden! Ola S hade också kutat riktigt bra. Gissar att han persade, 1:36:37?
Rattade hem från villan vid sjutiden. Moster Gretel följde med till Vexala. Gjorde sen en sväng in till Tempellunden. Tände ett ljus på pappas grav. Berättade om veden. Och om den nya kranen. Pappa gillade nog hur jag spenderat min dag. Tror jag.

Saldo: 15,0 km

Totalt: 2 753,0 km

Mål: + 91,0 km

Kanon: Att kranen passade.

Kalkon: -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar