fredag 23 maj 2014

FÅNGARNAS KÖR

Dag 143
Päronskallen tänkte kolla på hockey i går. Skulle bara ta halvtimmes tupplur före drabbningen. Det blir sällan som päronskallen tänker. Tuppluren blev tre timmar. Päronskallen såg sista fem. Men det räckte ju. I och för sig. Päronskallen strosade tillbaks till sänghalmen. Och fortsatte sova.
I morse. Vaknade fem före Nokian. Inte helt oväntat. Med tanke på antalet sovtimmar. Käkade morgongröten. Tog gula till jobbet. Lasse B bakom ratten. Läste för honom mitt inlägg från i tisdags. Lasse verkade gilla. Skrattade gott. Men hördu Ingo. Har du hört Fångarnas kör med Erland Hagegård? Nej, det är väl en rysk visa? Eller? Ne-hepp, sa Lasse. Det är ur Verdis opera Nebukadnessar. Okej. Jag skall googla den på paddan. Hittade Erlands version. Och så satt vi båda två tysta. Diggade stenhårt. Medan gula sökte sig norrut. Lasse gillade slutet bäst. "Vackra tankar och ord kan förändra vår jord". Jag var beredd att ge honom rätt. Alldeles rätt. Så är det ju. Faktiskt!
I jobbet. Fortsatte med läsårsbetygen. Efter sju sorger och åtta bedrövelser fick jag äntligen betygen klara. Printade ut dem med skötbåt (Larsmos kommunvapen) och allt. Firade med en megastor tallrik mannagrynsgröt. Stängde rektorsexpeditionen. Tog tvåans gula bastu hem. Försökte sova på bastulaven. Funkade inte så bra.
Hemma. Ställde mig vid spisen till nyöppnade Marstranden Bed & Brekfast.  Pasta bolognese på menyn. Hotellets enda gäst verkade gilla. Funderade sen på att springa. Kollade ute-temperaturen. Strax under trettio! Hmmmm? Beslöt skjuta upp länken till lite senare. Tog en tupplur i stället. Ut på banan sen. Larsmo maxi. Fortfarande varmt. Jobbigt värre! Var tvungen att stanna flera gånger. Borde nog klämma in en vilodag! Trots att jag ligger rejält på minus. Mötte Ola S vid Lannäslund. Tjeenare Ingo! Ska du inte på Fisk Race i kväll? Nope. Jag är alldeles för sliten efter milen i tisdags. Men lycka till!
Senare på kvällen följde jag med Jaros bortamatch på Livescore. En ny bortaseger. Hur najs som helst. Och Jeres mannar fortsätter kriga i tabelltoppen. Kanon!

Saldo: 13,0 km

Totalt: 1 545,0 km

Mål: - 28,0 km

Kanon: Jaros nya trepoängare

Kalkon: Måste nog ta en löpfri dag i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar