torsdag 22 maj 2014

KANON BLEV KALKON

Dag 142
Avslutade onsdagen med Uppdrag granskning och andra delen av Maria Wern. Kröp i säng efter Sportnytt.
I morse. Käkade gröt. Och letade sen efter mina Fivefingers. Högerdojan har varit som bortblåst sedan valborgsmässoafton. Nu hittade jag den i ettans klädhög. Jippiiee! Off till jobbet med gula. Fortsatte där jag slutade i går. Med läsårsbetygen. Gårdagens kanon.  I dag något helt annat. Lärare efter lärare dök in på rektorsexpeditionen. Fel på utskrifterna. Shitt, shitt, shitt! Fick en stor oros-klump magen. Vad tusan var det som hade gått snett? Bad min tekniska kollega Jens L om hjälp. Men inte ens han kunde hjälpa. Voj arma dagar. Oros-klumpen bara växte. Tänk om jag inte fixar detta? Tänk om eleverna blir utan betyg? Ringde Starsoft, firman som utformat programmet. Fick tag på en tjej. Som försökte reda ut var problemet låg. Men också hon måste ta hjälp av en kollega. Satt i princip hela förmiddagen i telefon. Till slut hade Starsoft-tjejen rett ut var problemet låg. Du har två möjligheter. En lätt och säker, men arbetsdryg. En krångligare, men smidigare. Jag valde förstås den lätta och säkra. Men fruktansvärt arbetsamma. Korrigerade alla (133) elevers betyg. Ungefär sjutusen mus-klick, räknade Jens ut. Som hjälpte mig. Tack Jens! Printade ut betygen en gång till. Pustade ut. Och stängde dörren till rektorsexpeditionen. Först i morgon vet jag hur det lyckades?
Efter jobbet. Peedade till Fitness. Varmt och skönt väder. Ganska svettigt inomhus också. Kutade och snackade lite med Josefin S, en duktig skidåkare på mattan bredvid. Skruvade upp farten efterhand. Svetten sprutade. De sista kilometrarna höll jag nästan tävlingsfart. Benen kändes kanon. Fick ihop min dryga mil.
Efteråt. Peedade till Sportia Mattsson. Köpte en treans Select till lördagens fotbollsturnering i skolan. Fortsatte till Trädgårdsgatan. Morsan bjöd på saft och pipareita. Farsan kollade på Eurosport, Giro di Italia. Jag berättade lite om GöteborgsVarvet. I min egen åldersklass M55 sprang jag in på en nittio-andra plats. Det låter ju inte så illa, tycker jag. Fick ett SMS av ettan. "Laga na mat ti halv sju!" Skyndade till lähikauppa. Köpte en färdig matportion. Som kostade skjortan. Men ettan, 27 nästa vecka, gillade käket. Och det är ju huvudsaken för en köörlingförälder. Frågade hur länge han tänkte stanna hemma? Tja till den tjugofemte. Tjugofemte vadå? September förstås! Jippiie!

Saldo: 12,0 km

Totalt: 1 532,0 km

Mål: - 30,0 km

Kanon: Hittade högerdojan till mina Fivefingers.

Kalkon: Betygsstrulet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar