tisdag 20 maj 2014

FINALEN

Dag 140
I går kväll. Efter personalmiddagen. Slappade lite i TV-soffan. Kollade på Talang. Drack kvällskaffe. Kröp i säng. Somnade bums.
Tisdag. Vaknade proppmätt. Tisdagsinvägning. Fruktade en katastrof. Som uteblev. Tack-och-lov! Sjuttio-två-komma-två. Käkade gröt och traskade till gula. Bara Vasabussen på plats. Klev in. Lasse B bakom ratten. Satt som i trans. Lyssnade intensivt. Tyst Ingo! Hör du? Ombra mai fu. WTF! Ombra mai...? Skojar du? Nej, nej. Tyst å lyydas nu! Ombra mai fu. Georg Friedrich Händel. Kan he vaar na grannari? Lasse försatte sig på nytt i trans. Ända tills klockan slog sex. Och den klassiska nattradion tystnade. Päronskallen kliade päronflinten. Vandrade över till Larsmobussen. Ombra mai fu? Skojade han med mig? Trots allt. Fortsatte till jobbet. Vinkade av skolans äldsta elever. Klassresa till rikets huvudstad. Höll ett par lektioner. Pasta till skollunch. Perfekt med tanke på kvällens race.
Hem med gula. Där jag kröp ner i treans. Sov en dryg timme. Peedade sen till Brahes bastu. Via Sportia Mattsson. Köpte två geldrinkar och snackade lite med Stefan B. Berättade om GöteborgsVarvet. Nästan först av alla vid startplatsen. Fruktansvärt taggad. Allt fokus på att knäcka mitt PB från ifjol, 42:10. Värmde upp på spånbanan. Kenneth S joinade. Startade tillsammans med en yngling, Jan G. Från Esse. Som påstod att vi alltid startat tillsammans. Ahaa! Najs! Strax för starten tyngde jag i mig en av drinkarna. Sen kutade vi iväg. Päronskallen tryckte fel på klockan. Shitt! Kämpade med att få igång klock-skrället. Lyckades till slut. Öppnade i fyra-tie-fart. Med Jan i hälarna. Sen tror jag han släppte. Lite. Löpningen kändes bra. Hängde på en annan löpare som passerade mig. Varifrån kom han? Tryckte i mig andra drinken halvvägs. Kollade snittfarten efter sju. Fyra-tretton. Shitt! Måste öka! Måste ner till fyra-elva! Pressade på, 4:07-4:05-4:06 på de avslutande. Slängde mig över mållinjen. Kollade snittet. Fyra-elva. Jippiiiee! Borde nog räcka till nytt PB? Vilket det gjorde. Med råge. Jublade över sluttiden, 41:14,1. Joggade ner. Firade med kaffe. Och tre rulltårtsbitar. Tack IF Brahe!
BastuCupen 2014 vanns av min gode vän Kjell K, nybliven HOP-HAB:are. Tvåa blev Niclas S och bronspengen knep Örjan R. Som tog emot sitt pris i bara mässingen. Tja, en handduk hade han väl runt vartalon. Stort jubel bland alla deltagarna. Snackade lite med min startkaveri från Ähtävä.  Retades med honom. Vart lämnade du idag? Hördu Ingo, jag kutade ju förbi dig med fyra kilometer kvar. WTF? Det märkte jag inte. Men grattis!
Hemma. Fortsatte fira nya rekordet. Rainbowglass och mera kaffe. Letade fram Händel på Spotify. Ombra mai fu. Hmmm? Jag brukar ju ha skitsvårt att somna efter mina lopp. Kanske Georg Friedrich kan hjälpa? Naa-lejss?

Saldo: 14,0 km

Totalt: 1 508,8 km

Mål: - 31,8 km

Kanon: Nya PB:t

Kalkon: Strulet med klockan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar