torsdag 15 maj 2014

TVÅ KVAR

Dag 135
Efter i styrelsemötet i går kvällen. Lusläste och memorerade ett långt mejl jag fått av Folke W. Vars rygg verkade vara på bättringsvägen. Najs! Folke gav mig en massa värdefulla tips om banan och loppet. Typ. Det är stor trängsel de första kilometrarna, egentligen ända fram till Älvsborgsbron. Det finns några sugande backar också före bron, den första kommer genast då man far ut från Slottsskogen. Tusen tack Folke! Kröp i säng. Somnade med ett taggat leende på läpparna.
I morse. Två dagar till D-day. I morgon bär det av! Gjorde en kropps-check. Benen på bättringsvägen. Helt klart. Tack Sune E! Ryggen okej. Skoskavet så gott som borta. Skall nog funka med Compeed. Käkade gröt. Och kollade senaste väderleksprognosen. Fortsatt bra utsikter. Fjorton grader. Två meter i sekunden. Normaldag på jobbet. Körde lite fotbollsteknik med treorna. Kände mig som en buffel med bollen. Märks att det var länge sen jag sparkade en boll. Pastagratäng till skollunch. Passade mig perfekt. Hem med tvåbussen. Janne S bakom gula ratten. Spelade Elvis.
Hemma. Packade. Kinvarorna i stället för Boston. Halvlånga tajts. Och en gulan pajto utan ärmar. Heter visst linne i Svärje. Strumpor och kalsare. Siinä kaikki. Handbagage. Ringde vandrahemmet. Kollade att vi var väntade. Jo-o-då, ni är så välkomna, kvittrade en brud i andra änden. Frågade om vandrarhemmet hade något trådlöst nätverk? Det hade man, påstod lärkan. Bra! Fixade mera pasta, broilerpasta. Tvättade kläder. Pustade ut en stund i treans obäddade. Somnade förstås. Käkade sen den sista slurken bastucupsoppa. Fyllde på mjölkförrådet i lähikauppan. Och besökte mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Kollade på Giro di Italia med farsan. Morsan bjöd på påskägg.
I morgon bär det av. Direkt efter jobbet rattar jag vaimos svarta till Vasa. Och på lördag står jag på startlinjen tillsammans med sextio-fyra-tusen (!) likasinnade. Sveriges Television (SVT1) direktsänder från loppet. Med start halv två, finländsk tid. Päronskallen (nr 37907) rusar iväg 15:35, alltså strax före Jaromatchen.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 472,2 km

Mål: - 12,8 km

Kanon: Folkes tips.

Kalkon: Bollbehandlingen har rostat rejält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar