onsdag 21 maj 2014

HJÄRTAT I HALSGROPEN

Dag 141
I går kväll. Efter Bastucupfinalen. Päronskallen lyssnade till Ombra mai fu. Med Malena Ernman. Bara för att hon e så grann. Hmmm? Henrik Ö, min naapuri, brukar ibland spela den på jordfästningar. Då funkar den väl som insomningsmusik också? Även om jag nog tänkt mig till jobbet i morgon också, funderade han. Medan John B knackade på som besatt.
Onsdag. Steg motvilligt upp. Tusans trött. Trots att jag nog sovit gott. Käkade. Packade träningsväskan. Fortsatte till gula startplatsen. Började arbetsdagen med en springtur i byn. Benen kändes förvånansvärt fräscha. Sämre ställt med flåset. Strax före kilometern flög hjärtat upp i halsgropen. En strålande smärta i höger-hälen. WTF? Vad händer? Stannade. Smärtan släppte. Vilade lite. Försökte ta ett springsteg. Nehepp. Fortfarande ont i hälen. Aj, aj, aj. Shitt, shitt, shitt! Funderade på att vända tillbaks. Men testade foten. En sista gång. Jiiii-haaaa! Det funkade. Djup suck av lättnad.  Joggade vidare. Runt byn. Och ett varv runt skidspåret vid skolan. Fick ihop dagens dryga mil. Fortsatte med en massa kanslijobb. Påtaglig nervositet i rektorsexpeditionen. Som gällde elevbedömningen. Skulle fastställa bedömningslistorna för skolans elever. I dag klockan tolv. Brukar i regel gå åt fanders. Sköt upp fastställandet ett par timmar. Styrkte mig med Pia A:s köttfärslimpa. Klockan två var jag redo. Ett par knapptryck. Andlös spänning. Miten onnistuu? Pustade ut. Nästan allt funkade som det skulle. Dagens kanon. Epäilemätta! Unnade mig en halv timmes tupplur på hälsovårdarens soffa. Innan jag avslutade dagen med ett planeringsmöte inför skolans hundra-års-jubilieum. Efter mötet liftade jag hem med Karl-Johan F.
Hemma. Käkade lite. Kollade min slutliga cup-placering på IF Brahes hemsida. Sextiosjunde plats med 520 poäng. Nästan tvåhundrafemtio efter segraren Kjell K. Nå-jaaa. Nästa år!  Tiden var mera intressant. Nu ligger ju drömgränsen SUB40 inte så förtvivlat långt borta. Bara sjuttiofem sekunder att kapa. Låter ju inte mycket. Tja? Innerst inne vet jag att det blir svårt. Fruktansvärt svårt. Kanske omöjligt? Och. Jag blir ju inte direkt yngre med åren. Kaj L väittade i går att jag har för grova armar och ben. Stora muskler. Som ju måste syresättas. Naa-lejss. I sak har han rätt. Och. Jag vet att mina lår- och vadmuskler är kraftiga. Men armarna? De är ju som stickor! Nå-jaa. Jag tänker i alla fall försöka. Med hjälp av backträning! Och en fyra-minuters-hare. På Keskuskenttä. En vindstilla kväll. Naan-gang i somar? Kanske?

Saldo: 11,2 km

Totalt: 1 520,0 km

Mål: - 31,0 km

Kanon: Betygsfastställandet

Kalkon: Rejält på minus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar