fredag 13 juni 2014

BÄVAR

Dag 164
Kollade premiärmatchen Brasilien-Kroatien. Hemmalaget vann. Utan att imponera alltför mycket. Tyckte lite synd om kroaterna. Som gjorde en jättebra match. 
Fredag. Steg upp sju. Kort morgonlänk på agendan. Tillsammans med tvåan. Knackade försiktigt på hans dörr. Trodde inte han skulle joina. Trots allt. Men hade fel. Tvåan frågade bara om vi skulle käka något  före springet? Nope. Ingenting. Drick lite vatten om du behöver. Vi käkar efteråt. Sex minuters fart. Längs gamla Bennäsvägen. Ut mot omfartsvägen. Sen vänster. Över järnvägsbron. Vänster vid Peders. Strax under en halv mil. Tvåan hängde bra med. Kul! Sen käkade vi tillsammans i pensionärskuvösen. Bättre start på morgonen kan man nog knappast få!
Fortsatte till jobbet. På vägen dit började jag fundera på begravningen. I morgon är det ju dags. Fjärilar i magen. För första gången. Hoppas jag överlever! Det måste jag ju. Tavalla tai toisella. I jobbet. Kansliärenden. Budgeten. Träffade en ny kollega. Fortsatte sen hem igen. Packade träningsväskan. Begav mig till Fitness. Värmde upp en kilometer. Kutade sen sex kilometer i fyra-minuters-fart! Jobbigt värre. Men jag fixade det. Kanon! Joggade ner. Plankade och bastade. Jättenöjd med passet.
Hemma. Käkade ett par smörgare. Fortsatte till församlingshemmet i Munsala. Tillsammans med mamma, syrran och vaimo. Brudarna fixade blommor till borden. Medan jag ordnade upp alla inbetalningar. Testade också plejsets högtalaranläggning. Pappas lillasyster Linnea L kom med fler blommor. Passade på att fråga henne lite om pappas barndom. Bilden av bröderna Juselius som riktiga idrottsvänner stärktes. Faster berättade att tävlingsplatsen för hela byns ungdomar låg i min fammos och faffas kohage. Munsala-keikkan avslutade vi kring hennes kaffebord. Skjutsade sen hem brudarna. Tankade och tvättade farsans bil. Hann precis lagom till avsparken i VM:s andra match, Mexico-Kamerun. 
Bävar inför morgondagen. Hur kommer jag att reagera? I kyrkan? Under minnesstunden? Talet? Gravläggningen? Vet bara att det kommer att bli en jobbig dag. Kanske den jobbigaste dagen i mitt liv? 

Saldo: 13,0 km

Totalt: 1 710,0 km

Mål: - 94,0 km

Kanon: Morgonpasset med tvåan.

Kalkon: Vädret

2 kommentarer:

  1. Kommer garanterat att bli en av de jobbigaste dagarna i ditt liv. Men man får vara ledsen, riktigt ledsen även som karl. Och blir det riktigt jobbigt så gör som jag. Tänk dej din pappa, tänk på vad han älskade allra mest att göra. Det gör han nu där uppe bland molnen nu, men utan alla krämpor.
    Våra varmaste tankar i din djupa sorg
    H & M Österholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Dagen blev mycket bättre än jag förväntade mig. Mvh Ingo

      Radera