torsdag 19 juni 2014

SEREY DIE

Dag 170
Chile versus Spanien i går kväll. Imponerades stort av sydamerikanska krigarna. Vilken inställning! Vilken otrolig patriotism! Redan under nationalsången visste jag vem som skulle vinna. Maken till taggade fejs har jag aldrig sett. Fejs, som fortsatte sjunga efter att musiken tystnat. Klart som korvspad att Chile skulle vinna! Efter matchen. Tyckte synd om de spanska matadorerna. Som förlorat. Ute ur VM. Men. Som ju under många år bjudit oss på så många högtidsstunder. Aftonbladets Erik Niva skrev. "Vare sig tiki-takan eller den spanska fotbollen är död. Däremot har just den här eran oundvikligen tagit slut, och nu är det vår skyldighet att begrava den med all den respekt och värdighet som den har förtjänat." Jag instämmer till hundra. Och jag ger inte ett piss för de skadeglada kommentarerna på sociala medier etc. Såheså. 
Torsdag. Sov ända till åtta. Skönt! Kutade pappas runda. På fastande mage. Löpningen kändes något lättare än i går. Men noterade att pulsen var ovanligt hög? Hmmm? Käkade. Avslutade med fyra Lillkungs kanelkakor. Infernaliskt goda småbröd! Vi hade typ tvåhundra kvar efter begravningen. Nu återstår bara två! Fortsatte till jobbet. Kanslijobbade i fem timmar. Sen tog rektorsexpeditionen juhannus-loma. 
Hemma. Vaimo lovade städa. Ifall jag tog hand om kylskåps-påfyllandet. Plockade kärran proppfull med delikatesser från gröna butiken. Stötte på Maria A bland hyllorna. Som berättade att hon skall springa Paavo Nurmi Marathon om en dryg vecka. Lycka till Maria! Mötte också Henry M bland nypäärona. Vi far väl å spring halv sju? Selvä peli. Hämtade ännu en tre kilos paahtopaisti från röda butiken. Skavsårsplåster från drugstoren. Och tre liter spanska jordgubbar av ett par jordgubbs-brudar. Återvände till Marstranden. Med käk för ett helt kompani. På tal om kompani. Trean mukkar idag från KJK, kustjägarkompaniet. Få se om han lärt sig bädda sängen? Åtminstone.
Senare på kvällen. Henry ringde. Flyttade fram kvällslänken en kvart. Ännu senare på kvällen. Henry ringde. Och avbokade kvällslänken. Jobbet kallade. Jag begav mig ut ensam i stället. Kutade Larsmo Maxi. Höll bra tempo längs omfartsvägen. Under fem minuter per kilometer. Tungt. Men inte övermäktigt. Kurvade via pappas grav igen. Ja, ja, här e jag igen. Och i morgon är det messomas-afton. Ses! Fick ihop en tolva. Totalt sjutton. Inte illa. Det tar nog inte åttio dar för mig att kuta jorden runt. Såheså.
Kollade på dagens första VM-match. En fantastisk andra halvlek. Och otroligt duktiga spelare på plan. Men. Berördes mest av Elfenbenskustens Serey Die. Hans pappa dog två timmar före avspark. Dessutom blev Serey syndabock för Colombias 2-0 mål. Det tror jag ingen önskade. Absolut ingen!Efter matchen. Dränkte rostbiffen i pilsner, soja och svartvinbärssaft. Skall koka där i fyra timmar. Kokade kaffe. De två kanelkakorna? Fanns inte längre. Antagligen vaimo? Men. Det unnar jag henne i så fall. Verkligen.

Saldo: 17,0 km

Totalt: 1 797,0 km

Mål: - 73,0 km

Kanon: Lillkungs kanelkakor

Kalkon: Alla som är skadeglada över Spaniens utträde ur VM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar