lördag 21 juni 2014

VILAR GÖR VI PÅ NATTEN

172
Midsommaraftonen avslutade jag som vanligt i TV-soffan. Käkade lakrits. Och kollade på fotboll. Le Bleus versus Schweiz. Bra match. Många mål. Fransoserna jublade mest.
I morse. Midsommardagen. Ingmar i almackan. Kvart före sju. Nokian skrällde på köksbordet. WTF? har det hänt något? Ettan? Trean? Nope. Henry M. Förstås. Som ville springa. Jag var inte särskilt svårövertalad. Blåsan på hälen hade spruckit. Najs! Drog ändå på mig mina Nike Free. Varmuuden vuoksi. Mötte Henry vid galgbacken. Hyfsat väder. Om än något kylslaget. Kutade Larsmovägen Maxi. Pausade ett par gånger. Följde Henry till hans kämppä. Fick ihop hela fjorton kilometer. Najs.
Hemma. Drack Löfbergs Lila. Föredrar numera svenskt kaffe. Såheså. Käkade lax-smörgare från minnesstunden. Läste Runners World, Åkesons Tänk. Med rubriken "Vilar gör vi på natten". Claes Åkeson har ganska radikala åsikter om löpning. Och han är definitivt inte rädd att sticka ut skäggstubben. Jag har ju funderat på att vila söndag-måndag. Mest med tanke på 50-kilometersutmaningen på tisdag, Utterleden. Såhär skriver Åkeson. "Av någon anledning tycks vi lida av någon sorts övertro på att det är farligt att röra på oss för mycket. Att vi måste vila från det farliga. Givetvis håller jag med om att vila är viktigt för kroppen. Men jag menar också att vi får den här viktiga vilan då vi sover på natten. Människan är ju skapt och satt på denna planet för att röra på sig.  Varje dag. Människan är skapt för fysiskt arbete. Fysiskt arbete är inte farligt. Fysiskt arbete är nyttigt. Personligen hatar jag vilodagar. Jag tycker inte de är bra för min kropp. Vare sig fysiskt eller psykiskt. Min egen dag blir aldrig helt komplett om jag inte har fått röra på mig så att hjärta, lungor och muskler får sig en omgång." Tja. Vad skall man säga? Jag håller väl inte med Åkeson till hundra. Men lite rätt har han nog! Loggade sen mina kilometerar på jogg.se. Ett-tusen-åtta-hundra-tjugo-fyra. Najs. Kollade sen hur långt sajtens ykkönen hade sprungit? Ida Blad-Johansson, en trettiotre-årig brud från Varberg hade bokfört 5 103,9 km. Göta Petter! Fem-tusen-ett-hundra-tre-komma-nio kilometer! Undrar just hur många vilodagar den tjejen unnat sig?
Trean och jag käkade rostbiff till lunch. Jag fortsatte med ettmeddas-kaffi på Trädgårdsgatan. Besökte på ditvägen Pedersöre kyrkogård. Hem sen. Tog en tupplur på soffan. Började på Dan Browns Inferno. Kollade på EM i lagidrott. Sandra Eriksson kutade 3000 meter hinder. Imponerade. Spurtade bra. Vann. Grattis Sandra!
Senare på kvällen. Käkade en tallrik chiagröt. Och förberedde sittmusklerna inför kvällens VM-dos. Inledde med Messis Argentina. Mot Iran. Bedrövlig första halvlek. Iran var värd en pinne. Men Messi ville annorlunda. Avgjorde med ett kanonmål. På övertid. Helt sanslöst.

Saldo: 14,0 km

Totalt: 1 824,0 km

Mål: - 70,0 km

Kanon: Messis mål.

Kalkon: Att iranierna inte fick åtminstone en poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar