lördag 7 juni 2014

SKRIVKLÅDAN

Dag 158
I går kväll. Brottades med anförandet till minnesstunden. Stångade pannan blodig. "Min pappa" .... Sen var det stopp. Totalstopp. Hur fortsätter jag? Ingen aning! Tempus? Skriver jag var eller är?  Släppte skrivandet. Kollade på TV i stället. Skitdåligt utbud. Och jag var trött. Tog en tupplur. Innan jag hämtade trean från gula startplatsen. Han var, om möjligt, ännu tröttare. Just avslutat loppusota i H:fors skärgård. Tretton kvar! 
Lördag. Steg upp sex. Full beläggning hos Marstranden Bed & Brekfast. Även om ettan saknades? Efter en firmafest. Drog på mig träningskläderna. Käkade ett äpple. Läste ÖT. Som slog upp risken med selfies? Big news! Big deal! WTF! Antagligen nyhetstorka. Träffade Henry M vid galgbacken halv åtta. Larsmovägen Maxi på agendan. Toppenväder. Men benen kändes som potatismos. Snackade lite begravningsbestyr medan vi sprang. Henry hade äntligen hittat en ledig kantor. Kanon! Benpendlade en stund på järnvägsbron. Följde Henry till hans kämppä. Fick ihop en dryg mil. Den här veckan har jag kutat sjuttio-sju kilometer på sex dagar. Och har ju söndagen kvar. Få se om jag orkar med  ett pass i morgon också? Tveksamt.
Hemma. Drack som en kamel. Och käkade som en häst. Peedade sen till stan. Köpte två svarta slipsar. Sex par svarta strumpor. Och ett par sommarskor åt mig själv. Modell flip-flop. Övertalade vaimo att följa med till årets West Coast Race. I fjol vann ju HOP-HAB Team motionsklassen. Och jag sprang nästsista sträckan. I år hade jag tackat nej till deltagande. Men ville ändå följa med hur det gick för grabbarna. Och lagets enda tjej, Anette L. Rattade svarta söderut. Stannade i Seiplax. Och hejade på Anettes make, Bo. Laget låg på fjärde plats. Flera minuter efter täten. Sen rattade vi vidare till Monå. Bo hade knappat in en hel del på tättrion. Växlade över till Kjell K. Och då laget kom till Munsala sportplan hade Kjell passerat ett lag. HOP-HAB låg nu trea. Vaimo och jag käkade varsin gris på läktaren. Medan jag blickade ut över de uppgrävda löparbanorna. Här brukade pappa och hans två äldre bröder springa. Tre jätteduktiga löpare. Storabror Lennart var bäst. Kutade halvmilen på 14:14,8. En fantastisk tid! Pappas tider har jag inte koll på? Men skall fråga hans lillasyster Linnea L. En annan Kurt. Kurt K höll lagets placering ända fram till målet vid Andra sjön. Najs!
Rattade hemåt igen. Kröp i säng. Fullständigt utmattad. Utan att ha sprungit en endaste meter! Sov ett par timmar. Sen tog jag på nytt tag i mitt anförande. "Min pappa" ..... "Min pappa".....????..... längre kom jag inte. I dag heller. 

Saldo: 12,0 km

Totalt: 1 634,0 km

Mål: - 104,0 km

Kanon: Lillkungs grisar

Kalkon: Potatis-mos-benen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar