fredag 5 september 2014

ANTASTADES (NA LIITI)

Dag 248
Långt styrelsemöte med Liga-Jaro i går kväll. Hemma först efter tie. Vaimo tycktejag såg bekymrad ut i soffan. Intygade henne att jag bara var trött. Kollade Sportnytt och letade sen fram nattsömnen. 
I morse. Nokian tvingade upp mig som vanligt. Ut på banan halv fem. Skönt väder. Varmt. Men löpningen gick trögt. Höll sex-minuters-tempo. Skippade fartökningarna på slutet. Käkade sen chiagröt med svärmors äppelmos. Mmmmm! Tog gula till jobbet. Ägnade förmiddagen åt arbetarskyddsfrågor. Besvarade typ tusen frågor om olika riskfaktorer på arbetsplatsen. Risgrynsgröt till lunch. Elevernas och min absoluta suosikki. Köpte två extra litrar av köksan Pia A. Hem med tvåans gula. Proppfull med elever från andra stadiet. Hittade till slut en sittplats. Bredvid en kille som gömt huvudet i sin jacka. Och benen på ett räcke framför. Killen var helt borta. Hans vänstra ben föll ner på mitt högra. Utan att han reagerade. Det gjorde däremot hans kompisar. Som pekade finger och skrattade åt den sovande stackarn. Jag lät benet ligga kvar. Undrade hur killen skulle reagera då han vaknade? Viskade åt en av hans kompisar. Haluaa ilmeisesti syliini. Strax för Croniz vaknade min bänkgranne. Försökte låssas som det regnade. Och tog försiktigt bort benet. Medan kompisarna tjöt av skratt. Då vi klev av bussen önskade killen jag snackat med mig ett trevligt veckoslut. Never happened before! Kul. Hem via morsans. Överlämnade en burk risgrynsgröt åt henne. Och slog mig ner ett par minuter. Mamma ville att jag skulle springa mindre och sova mer. Helst lämna bort morgonpasset. Tja? Lovade röjk-å-fundeer på saken. Och morsan tyckte att jag såg frisk ut, i alla fall. 
Hemma. TGIF! Käkade en filkopp. Och läste ÖT. Drog sen på mig kinvarorna. Och neongröna utan-ärmar-pajton. Kutade i maklig takt till järnvägsbron nära gamla roskis. Där väntade tio tvåhundrafemtio meters backintervaller. Senast kutade jag dem strax under minuten. Kände mig jätteosäker på hur jag skulle orka? Första intervallen på stumma ben. En-noll-två. Andra en sekund snabbare. Trean till sexan. En minut, tasan. De fyra avslutande intervallerna lyckades jag pressa mig under minuten. Torkade svetten ur pannan. Och pustade ut uppe på bron. Joggade hem i makligt tempo. Hemma igen. Vaimo överraskade med middag i kuvösen. Bjöd på ett konstigt ris som hon kallade kos-kos. Den hulda påminde att det var min städvecka. Gav mig en skurtrasa. Och lade sig själv på soffan. Det är jag som är din arbetsledare, påstod hon. Päronskallen tycker att han är duktig på att städa. Inte så noga, men fruktansvärt snabb. Brukar städa typ eller fyra rum åt gången. Arbetsledaren måste upp från soffan. För att leda. Du börjar exakt där, just där vid ytterdörren! Sen följde kommando på kommando. Först då svärmor ringde fick päronskallen äntligen vila sig, na-liiti.
I morgon bitti skall jag på morgonpass med Henry M och Tony S. Sen på kvällen skall vi fira min mamma. Som fyller år.

Saldo: 12,8 km

Totalt: 2 829,0 km

Mål: + 101,0 km

Kanon: Backintervallerna.

Kalkon: Morgonpasset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar