måndag 8 september 2014

EN HALV PEKKANEN

Dag 251
I går kväll. Följde med Huuhkajats EM-kval. Det gick vägen. Tre poäng matkustade hem till Finland. Även om det satt hårt åt. Firade med att beställa en landslagsjacka, modell retro. Skitsnygg. I säng vid midnatt. Snurrade rätt länge. Innan John B visade förbarmande.
Måndag. Mammas födelsedag. Ny arbetsvecka. Kravlade mig ur sänghalmen kvart-över-fyra. Tyngde ner fötterna i mina gamla Adidas Adizero. Och begav mig ut i höstmörkret. Halvkyligt. Saknade fingervantarna. Löpningen gick dessutom trögt. Samma feelis som förra måndagen. Antagligen för lite vila efter långpasset? Snittade strax över sex minuter kilometern.
Käkade morgongröten. Tog gula till jobbet. Ringde mamma halv åtta. Grattade. Och fick veta att hon nog blir kvar på hospitaali ytterligare ett dygn, minst. Tyvärr! Kanslijobbade på förmiddagen. Höll ett par lektioner. Bänkade mig tillsammans med den övriga personalen framför skolfotografen. Försökte undvika att grina alltför mycket. Avslutade arbetsdagen med ett lärarmöte.
Hemma. Röjkte och fundeerade. Beslöt till slut att ge benen en halv pekkanen. Skippade därför eftermiddagspasset. Och tog en dryg timmes tupplur i stället. Vaknade. Vrålhungrig. Käkade två tallrikar kall risgrynsgröt. Mansikkahillon kera. Mmmmm. Efteråt fortsatte jag med vaimo till hospitaali. På sjukbesök. Gav morsan en kram. Och grattade så myttji på födelsedagen. Mamma bjöd på kaffe och dopp i sjukhusets kantin. Räknade med att få komma hem i morgon. Träffade också en trevlig dam och hennes son. Damen visade sig vara en ungdomsvän till vaimos faster i Amirika. Och pojttji hade gått på samma klass som Jan-Håkan H, min gode vän overthere. Bad mig hälsa. Världen är ibland väldigt liten! Naa-lejss. Efter sjukhusbesöket rattade jag vaimos svarta till Trädgårdsgatan. Den hulda passade på och vattnade svärmors blommor. Medan jag riggade upp ett key-board åt mamma. Spelverket hade syrran och jag köpt av min klasskompis från lågstadiet, Lasse E i Larsmo. Hoppas jubilaren gillar gåvan! Blott en dag, kunde man i alla fall spela på det. Och det räcker långt. Såheså.
Beträffande springandet vet jag ännu inte hur jag gör i morgon? Dagsformen får avgöra. Men. Antagligen masar jag mig upp och kutar pappas runda?  I alla fall. 

Saldo: 5,0 km

Totalt: 2 875,0 km

Mål: + 114,0 km

Kanon: De tre poängen från Torshavn.

Kalkon: Trögt i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar