måndag 15 september 2014

MAXPULSEN

Dag 258
I går kväll. Vaimos faster från Amirika ringde. Snackade länge med sin bror, min svärfar. Jag fick också tillfälle att byta några ord med henne. Najs! Innan jag kröp i säng noterade jag att det blev ett regeringsskifte i Svärje. Och att Jimmy Å:s rasistparti fått tretton-komma-en procent av svenska folkets röster. Skandal!
Måndag. Palkkapäivä. Vecka trettioåtta. Kravlade mig upp kvart-över-fyra, halvsovandes. Tassade efter Adizerorna, shortsen och pannlampan. Kallt ute, typ ett par plusgrader. Max. Mötte Tomas M på gårdsplanen. Morjenstade på honom. Trögt med löpningen. Klumpiga ben. Lunkade iväg mot Tempellunden. Ljuset på graven hade slocknat. Och jag hade förstås glömt tändaren hemma. Voj arma dagar! Snittade sex-nitton. Hemma. Käkade gröt, rostabröö och en mugg Arvid Nordquist. Pedade sen till gula startplatsen. På nytt via Tempellunden. Tände ett nytt ljus på graven. Mediterade lite. Och trampade sen i ilfart vidare till gula. Hann precis.
I jobbet. Normal måndagsyrsel. Stressigt. Potatismos och ugnskorv till skollunch. Mmmm. Jättegott. Nästan gröt-klass! Avslutade dagen med ett lärarmöte. Tog fyrans gula hem. Gjorde på hemvägen ett kort besök hos mamma på Rådhusgatan. Som bjöd på Marianne. Möttes av en tom lägenhet där hemma. Slängde mig på soffan med senaste numret av Runners World. Hittade en artikel kring hur man kan räkna ut sin maxpuls. Ahaa, intressant! Enligt artikeln var den gamla "tvåhundra-tjugo-minus-åldern" helt ute. Och min skulle i så fall vara 165 slag i minuten, 220-55. Men. Enligt doktor klok skall man i stället räkna 93% av åldern och subtrahera det från tvåhundra-sexton. Alltså 216 - 0,93 x 55. För mig blev det då 164,85 slag i stället. Tja, vad säger man? Inte speciellt revolutionerande! Men. Nu är det bara fem veckor kvar till årets största utmaning, Mallorca Marathon. Min plan är glasklar. Full rulle i fyra veckor. Ett långpass och ett intervallpass i veckan. En tävling, Sju Sjöar 28.9. Och så en massa distans. En vecka före loppet trappar jag sen ner ordentligt. Och inväntar storformen. Om den nu kommer?
Resten av måndagskvällen vilade jag. Tog en lång tupplur, käkade lite och följde med hur regeringsskiftet i Svärje fortlöpte.

Saldo: 5,0 km

Totalt. 2 969,7 km

Mål: + 131,7 km

Kanon: Skollunchen

Kalkon: Sverigedemokraternas valresultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar