torsdag 4 september 2014

ÄRTMINNET

Dag 247
I går kväll. Päronskallen myste bland kuddarna i hörnsoffan. Käkade rostade råg-bröds-smörgare till kvällskaffet. Kollade på Halvåttahosmej och Idol. Spännande värre på Cirkus. Slutaudition. Idolerna delades i två rum. Ett med de som skulle få fortsätta. Ett med de som tvingades lämna. Jag vet, hojtade päronskallen triumferande. Mig lurar de inte. Röda rummet fortsätter. Klart som korvspad! Ända tills Laila B meddelade att resan för deltagarna i röda rummet var över. WTF, utropade päronskallen. Sa hon fel? Nope, meddelade vaimo från andra soffan. Det gjorde hon definitivt inte.
Torsdag. Kutade pappas runda i höstmörkret. På lätta ben. Mötte ovanligt mycket folk. Rena folkvandringen. Två skygga killar i munkjackor. Ute i skumraskaffärer? Och ännu en kille. Som inte visste på vilken sida av vägen han trivdes bäst. Kutade sista kilometern på fyra-och-en-halv. Snittade fem-noll-sju. Käkade. Och läste Aftonbladets nätbilaga. I brist på ÖT. Tredje dagen utan morgontidning! Hallå Jens L. Skärpning! Tidningen kostar ju skjortan! Letade efter Garminen. Både länge och väl. Vart tusan satte jag den efter morgonpasset? Kollade ugnsklockan. Fem-femtiotre. Letade lite till. Shitt, shitt! Vilket ärtminne jag har! Fem-femtiosex. Var tvungen att ge upp. Trots att jag planerat att springa i Bosund på eftermiddagen. Shitt! Pedade som en galning till gula startplatsen. Kurvade framför nosen på gula. Skymtade Ari S bakom ratten. Han sticker säkert utan mig. Bara för att retas. Mycket riktigt. Ari låtsades att det regnade. Och rullade iväg prick sex. Medan jag låste Treken. Och kutade efter. Till slut stannade gula. Och släppte in sin trognaste kund. Fattas bara! Mötte en flinande Ari bakom ratten. Sjönk ner på etupenkkin. Torkade svetten ur pannan. Arma dagar!
Kanslijobbade hela förmiddagen. Höll sen två mattelektioner. På rasten kom en liten kille fram mig och ville veta varför flaggan var hissad? Tänkte så det knakade. Men var till slut tvungen att medge. Jag vet inte, men fråga din lärare. Hon vet säkert. Jodå, fröknarna i lärarrummet hade stenkoll. Det är ju sjutti år sen fredsslutet, visste Johanna J-D. Och då är flaggning påbjuden vid alla offentliga inrättningar. Ahaa! Avslutade dagen med att kuta ett varv runt byn. Saknade klockan. Men tyckte att jag höll bra fart. Hem med fyrans buss. Tog en lång tupplur då jag kom hem. Käkade dagens andra gröttallrik. Läste på ansiktsboken att Juuso A, Ann-Sofie S, Stefan B, Roger S anmält till Rosa Loppet. Najs! Välkomna! Tog sen Treken till ett styrelsemöte i Jarokansliet. Via Fitness Club. Och fixade en startplats åt päronskallen. Antagligen försöker han vinna loppet? Tavalla tai toisella.

Saldo: 13,2 km

Totalt: 2 816,2 km

Mål: + 99,2 km

Kanon: Hittade min Garmin på bastulaven.

Kalkon: ÖT:s morgonutdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar